Wydanie: PRESS 11-12/2019

Dominacja po węgiersku

Niezależność dziennikarska na Węgrzech przegrywa, bo w unijnej grze interesów te partyjne usuwają w cień takie wartości jak pluralizm czy wolność słowa.

Węgierska reporterka telewizyjna Krisztina Balogh, zanim odeszła z publicznej telewizji, wielokrotnie obserwowała, jak wydawcy instruowali reporterów, jakie tematy mają poruszać, a które omijać i jak prowokować opozycyjnych polityków. Nowi dziennikarze po kilku tygodniach orientowali się nawet bez instrukcji, kogo można nagrywać i pod jaką tezę przygotowywać relację. – Raz dostałam zadanie, żeby zrobić materiał o tym, jakie to straszne nowe choroby przynoszą do Europy imigranci. Musiałam tak długo szukać eksperta, aż znalazłam kogoś, kto mi powiedział to, czego oczekiwali szefowie, że ludzie przybywający z Afryki są dla nas zagrożeniem – wspomina Balogh, która po trzech latach zdecydowała się odejść z telewizji. Poczuła, że ma dość, kiedy w 2016 roku protestujący na ulicy przeciwko manipulacjom mediów publicznych nazywali ją „fake’owym newsowcem”. Dziś pracuje jako kelnerka w Austrii. Na Węgrzech wielu dziennikarzy, którzy stracili swoje posady, bo ich gazety upadły albo telewizja została przejęta, nie znalazło już pracy w zawodzie.

Krisztina Balogh jest przekonana, że Radio Wolna Europa, którego powrót na Węgry obwieścił „The New York Times”, nie będzie żadną alternatywą dla propagandowego przekazu prorządowych mediów. Ekspertka z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, znawczyni Węgier, Veronika Jóźwiak podobnie ocenia to jedynie w kategoriach gestu politycznego. – To będzie raczej symbol, bez wpływu na sytuację rynkową mediów węgierskich – twierdzi. I nie myli się, bo kiedy powrotem RWE na Węgry zainteresował się amerykański ambasador mianowany przez Donalda Trumpa – David Cornstein – szybko uzyskał zapewnienie od władz, że Radio Wolna Europa nie będzie zajmowało się ani dziennikarstwem śledczym, ani celowało w krytykę rządu. Niewykluczone, że w ogóle zasięg RWE ograniczy się do internetu. Społeczeństwo węgierskie – przypomina Jóźwiak – informacje czerpie przede wszystkim z radia, telewizji i lokalnych gazet, a te są w rękach ludzi związanych z Orbánowskim Fideszem.

Katarzyna Buszkowska

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.