Wydanie: PRESS 11-12/2019

Zła prasa

Agresja wobec dziennikarzy na demonstracjach rośnie, policja używa siły, utrudniając im pracę, a prokuratura nie ściga sprawców, bo – jak mówi – „nie ma tu interesu społecznego”.

Uważajcie, jeśli jesteście ze złej prasy, też możecie oberwać – policjant uprzedził Antona Ambroziaka i Magdalenę Chrzczonowicz z OKO.press, gdy robili relację z Marszu Równości w Białymstoku w lipcu tego roku. – Powinna sobie pani pójść, bo zaraz dostanie tutaj pani wpier… od narodowców. A szkoda by było – doradzał inny drobnej fotoreporterce Oli Perzyńskiej.

Nie przesadzali.

– Je...ć cię kur...o, zboczeńcu. Won, mieszańcu! – krzyczał do ekipy OKO.press jeden z napastników. Za nim podobnie bluzgał tłum agresywnych mężczyzn. Ktoś Antona popychał, szarpał, kamera skakała.

– Jestem z prasy. Nie pluj na mnie. Przestań! Policjaaa! – słychać na filmie reportera OKO.press. W kadrze pojawia się mundurowy w pełnym rynsztunku, za chwilę kilku kolejnych. Atakujący odsuwają się.

Tego dnia Antonowi dwa razy wytrącali z ręki telefon. Magda Chrzczonowicz dostała jajkiem. Renata Kim z „Newsweek Polska”: – Wyzywali mnie od kurew, dziwek, że mam wypier… Chciano mi wyrwać telefon, którym robiłam live’a.

Maciej Chołodowski z „Gazety Wyborczej” w Białymstoku: – Przerwałem na chwilę relację, bo obrzucano nas kamieniami i petardami. Legitymację prasową miałem na szyi, więc padały hasła: „ch…j z »Wyborczej«”.

Ambroziak widział kilku dziennikarzy, którzy zrezygnowali z relacjonowania marszu. Niektórzy, np. z AFP, filmowali tylko zza kordonu. Nie tylko on uważa, że gdyby nie policja, to w Białymstoku byłyby ofiary śmiertelne, a dziennikarze zostaliby pobici. I to poważnie.

Piotr Pacewicz, redaktor naczelny OKO.press: – Tam była atmosfera pogromowa.

Krzysztof Boczek

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.