PepsiCo

REDUKCJA ŚLADU WĘGLOWEGO KLUCZOWYM CELEM STRATEGII PEPSICO

JESTEŚMY DUMNI, ŻE OSIĄGNĘLIŚMY DOTYCHCZAS ZAŁOŻONE CELE ZWIĄZANE ZE ZRÓWNOWAŻONYM ROZWOJEM I MINIMALIZOWANIEM NASZEGO WPŁYWU NA ŚRODOWISKO NATURALNE

Od grudnia 2021 roku w polskich zakładach PepsiCo w Michrowie i Żninie produkowane są napoje Pepsi, Pepsi Max i Mirinda w butelkach w całości wykonanych z rPET, czyli z ponownie przetworzonego plastiku. Czyni to Pepsi pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych na polskim rynku, która oferuje butelki pochodzące w całości z recyklingu.

Zmianę tę wprowadzono w ramach projektu „Pepsi w 100% z rPET”. Czym jest rPET? To poddany recyklingowi plastik (PET, tzw. surowiec pierwotny/plastik dziewiczy) – popularny, wysokiej jakości materiał dostosowany do kontaktu z żywnością i powszechnie używany do produkcji butelek i opakowań. Butelki rPET powstają ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki, a następnie przetwarzane są w granulat lub inaczej: pelet. Ten materiał jest przekształcany we włókno poliestrowe, z którego następnie można wytworzyć wiele różnych produktów. W ten sposób skutecznie zapewnia się butelce kolejny cykl życia, a jednocześnie istotnie obniża poziom emisji CO2. Plastik dziewiczy jest bowiem pozyskiwany bezpośrednio z ropy naftowej (w odpowiednim procesie chemicznym). rPET natomiast nie wymaga użycia nowej porcji ropy, dzięki czemu jego produkcję cechuje o 40 proc. niższa emisja CO2 niż PET. W ten sposób firma przyczynia się do realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ), w której surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie.

Zarówno w Polsce, jak i większości innych krajów wciąż zbyt mało butelek trafia do recyklingu, co uniemożliwia wprowadzenie zamkniętego obiegu przy produkcji opakowań. W Polsce zużywamy rocznie ok. 650 tys. ton jednorazowych opakowań, z czego prawie 1/3, czyli aż 200 tys. ton, to butelki PET. Zamiast do ponownego przetworzenia, większość z nich trafia na składowiska odpadów lub jest spalana, podczas gdy np. w Niemczech czy Norwegii do recyklerów trafia ponad 90 proc. wprowadzonych na rynek plastikowych butelek.

Nowe opakowania Pepsi i Mirindy były promowane w ramach silnej kampanii marketingowej pod hasłem „Nic nie smakuje lepiej niż butelka wykonana w 100% z recyklingu”.

– PepsiCo w pełni samodzielnie podjęło inicjatywę rPET. Czujemy się odpowiedzialni za produkty wprowadzane na rynek w całym cyklu ich życia i nie jest nam obojętne, co dzieje się z opakowaniami po napojach. Dlatego wprowadziliśmy technologię rPET najszybciej, jak to było możliwe. Chcemy stać się przykładem dla innych producentów, że wdrożenie ekologicznych rozwiązań w zakresie produkcji jest możliwe – mówi Julian Krzyżanowski, corporate affairs manager CE w PepsiCo Consulting Polska.

Projekt butelek z recyklingu jest jednym z najprężniej działających programów w naszej organizacji. Od 2020 roku PepsiCo z sukcesem stosuje technologię rPET do produkcji opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea, a dziś także Pepsi i Pepsi Max oraz Mirindy. Firma planuje kolejne inwestycje w ten rodzaj opakowań – w ub.r. ich poziom sięgnął 3,6 mln dol., a w kolejnych latach wzrośnie do 8 mln dol.

Zmiana opakowań wpisuje się w strategię PepsiCo Positive (pep+), która zakłada kompleksową transformację PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju i osiągnięcie w 2040 roku neutralności emisyjnej, a więc dekadę wcześniej, niż zakładają zapisy porozumienia paryskiego. Wizja PepsiCo dotycząca opakowań zgodnych ze zrównoważonym rozwojem opiera się na trzech filarach: ograniczaniu ilości wykorzystywanego plastiku, przetwarzaniu plastiku, który wprowadza na rynek, a także tworzeniu nowych koncepcji opakowań. Dobrym przykładem nowych koncepcji jest rozwiązanie Soda Stream. Dzięki niemu konsument sam w domu może przygotować napój Pepsi i nie potrzeba do tego butelki PET.

Polska znajduje się wśród 11 krajów europejskich, które przeszły lub w najbliższym czasie przejdą na produkcję napojów Pepsi w butelkach wykonanych w 100 proc. z plastiku przetworzonego.

Press

KONTAKT

Julian Krzyżanowski
corporate affairs manager, Centralna Europa
PepsiCo Consulting Polska
tel. 782 892 258

EFEKT

0 40 PROC. ZMNIEJSZYŁ SIĘ ŚLAD WĘGLOWY butelek do napojów Pepsi, Mirinda i Lipton Ice Tea wprowadzanych na rynek przez PepsiCo.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.