Wydanie: PRESS 07-08/2020

Kryzysowy maraton

Większość agencji szuka oszczędności w redukcji wynagrodzeń, by przygotować się na gorsze czasy. Inne wręcz przeciwnie – próbują zatrzymać ludzi, oferując im budżet na kawę i prąd w czasie home office

Tym, co uderzyło w rynek reklamowy najmocniej w pierwszym momencie pandemii, było zawieszenie lub wycofanie wielu projektów przy jednoczesnym obniżeniu wynagrodzeń za stałą obsługę. – Dla agencji był to nie lada cios, który po prostu musiały przyjąć. Nie było wielkich szans na negocjacje, szczególnie że każdy przychód jest teraz na wagę złota – zauważył Mariusz Pietkiewicz, dyrektor zarządzający spółek M5 Film i M5 Technology. W korporacjach działania marketingowe zostały zepchnięte na sam koniec listy zadań do wykonania. Ograniczyły one swoją działalność do absolutnego minimum, a im większa firma – generująca większe miesięczne budżety – tym bardziej drastyczne cięcia. – Ogólnie wśród marketerów panowała zasada: inwestycje, które dają się przesunąć, trzeba przesunąć i czekać na dalszy przebieg wypadków. Bardzo dużo projektów nie było realizowanych i zostały odsunięte w czasie do odwołania – podkreśla Michał Kazimierczak, partner i dyrektor strategiczny Heart & Brain. – A niektóre z tych, które już zrealizowano, nie zostały wyemitowane – na przykład komunikacja związana z Euro 2020 – dodaje. Nie wszystkie projekty klienci rozliczali ze względu na niepewność i przesuwali rozliczenia również w czasie. Na fali paniki koronawirusowej niektórzy klienci powiedzieli wprost, że nie mają zamiaru płacić do odwołania.

PROBLEMATYCZNE PRZETARGI

Zaraz po wybuchu pandemii okazało się, że wiele wydarzeń kulturalno-rozrywkowych, wspieranych lub sponsorowanych przez marketerów, nie odbędzie się. Na przeniesieniu na 2021 rok piłkarskich mistrzostw Europy stracą media i branża reklamowa. Sponsorami Euro 2020 miały być w Polsce m.in. Grupa Lotos, Leroy Merlin, STS, Biedronka, Fakro, Nike, Oshee, Ustronianka, Blachotrapez i 99 Rent, a do tego dochodzą globalni sponsorzy: Expedia Group, Gazprom, Heineken, Mastercard, Nissan, PepsiCo, Santander i Sony.

Agata Małkowska-Szozda

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.