Wydanie: PRESS 09-10/2018

Ranking agencji PR

Poszerzanie kompetencji przez agencje PR przekłada się na większe przychody firm.

Przygotowując co roku ranking polskich agencji public relations, widzimy coraz większy problem z tym, czy firmy klasyfikowane w rankingu można jeszcze określać mianem agencji PR. W ich ofertach usługi public relations są już tylko częścią – obok digital & influencer marketingu, digital & social media marketingu, content marketingu i SEO... czy, bardziej ogólnie i po polsku: komunikacji marketingowej bądź zintegrowanej komunikacji marketingowej. Określenie „public relations” zostaje ewidentnie wyparte przez „marketing”.

Oczywiście w dalszym ciągu firmy te świadczą usługi media relations, budowania wizerunku, komunikacji wewnętrznej firmy czy komunikacji kryzysowej, lecz z każdym rokiem widać coraz wyraźniej, że klasycznie pojmowany PR odchodzi do lamusa. A w każdym razie przechodzi kryzys tożsamości.

– Mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym: branża nie dostarcza niczego innego poza tym, co chce rynek, a rynek chce tylko tego, co dostarcza branża. W Polsce od samego początku PR to nie był PR, został zdominowany przez marketing, gdzie głównym celem jest sprzedaż – tłumaczy Piotr Czarnowski, prezes First PR, który od wielu lat zwraca uwagę na zacieranie granic między klasycznym public relations a działaniami komunikacji marketingowej.

Joanna Sędek

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo