Wydanie: PRESS 05-06/2021

World Press Photo

Duńczyk laureatem za Zdjęcie Roku 2021, Włoch za Reportaż Roku

WIDZIAŁEM ROZPACZ LUDZI

Ze zwycięzcą World Press Photo 2021 Madsem Nissenem rozmawia Marcin Antosiewicz

Poleciałeś do Brazylii, bo byłeś oburzony nieodpowiedzialną polityką Jaira Bolsonaro, który lekceważył kryzys koronawirusa, czym naraził swoich obywateli na cierpienie i śmierć. Myślisz, że prezydent Bolsonaro zmieni swoje podejście? Porażkę jego działań Twoja fotografia przypomniała całemu światu.

Jestem przekonany, że fotografia ma siłę, a jedno zdjęcie może rozpocząć zmiany. W historii zdarzało się jedno dzieło sztuki, jedna piosenka, jeden festiwal muzyczny czy jedno przemówienie, które doprowadzały do zmian. Również jedno zdjęcie z 1962 roku pomogło później zakończyć wojnę w Wietnamie. Swoją pracę widzę jako część presji, wkładu w dyskusję, jako kroplę, która kiedyś może wywołać falę na oceanie.

Bolsonaro przemyśli swoją politykę?

Jest wielu ludzi w Brazylii, którzy chcą doprowadzić do zmiany. Na szczęście Bolsonaro jeszcze wszystkiego nie kontroluje, więc ta zmiana pewnie powoli się zacznie. W 2015 roku po moim zwycięskim w World Press Photo zdjęciu z Jonem i Alexem, gejowską parą w Rosji, homofobia nie zniknęła ze świata. Ale wielu osobom homoseksualnym ta fotografia dodała siły do walki o swoją tożsamość. Nie dalej jak miesiąc temu zgłosił się do mnie chłopak, Hanibal, który powiedział, że po obejrzeniu tego zdjęcia zdecydował się na coming out, a więc dla niego zmieniło ono wszystko. Także osoby heteroseksualne zmieniły swoją perspektywę na ludzi LGBT, również ja sam.

Czy masz poczucie, że dzisiejsze media doceniają siłę fotografii? Ty masz szczęście, bo pracujesz w „Politiken”, które nadal ceni fotografię jako opowieść o świecie.

Zobacz, całe młode pokolenie kocha komunikację wizualną. Kochają wyrażać się poprzez zdjęcia. Oczywiste jest także, że media tradycyjne są w kryzysie i próbują ciąć koszty, często oszczędzając na fotografach. To jest głupie! Bo z jednej strony chcą dotrzeć do młodych, a z drugiej rezygnują ze sposobu komunikacji, którym młodzi żyją.

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.