RMN będzie wybierać rady programowe  |  TVN ruszył z castingiem  |  Były dyrektor KGHM założył firmę  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Miesięczny udział Canal+ 360  |  "Łowcy skarbów. Kto da więcej" w TV 4  |  TVN Media z nowymi pakietami  |  Kanał TVC zamierza mieć w koncesji mniej programów lokalnych  |  Plany byłego dziennikarza "Superwizjera"  |  Radio Pogoda z nową audycją  |  UW ma serwis z artykułami na temat badań prowadzonych na uczelni  |  Nowe wydawnictwo książek dla dzieci  |  Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poszukuje agencji  |  Digital Kingdom przygotował kampanię  |  Opera Bałtycka w Gdańsku uruchamia przetarg  |  DAZN i Amazon wydają najwięcej na prawa sportowe  |  Kanały Paramount powróciły na YouTube TV  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

RMN będzie wybierać rady programowe  |  TVN ruszył z castingiem  |  Były dyrektor KGHM założył firmę  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Miesięczny udział Canal+ 360  |  "Łowcy skarbów. Kto da więcej" w TV 4  |  TVN Media z nowymi pakietami  |  Kanał TVC zamierza mieć w koncesji mniej programów lokalnych  |  Plany byłego dziennikarza "Superwizjera"  |  Radio Pogoda z nową audycją  |  UW ma serwis z artykułami na temat badań prowadzonych na uczelni  |  Nowe wydawnictwo książek dla dzieci  |  Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poszukuje agencji  |  Digital Kingdom przygotował kampanię  |  Opera Bałtycka w Gdańsku uruchamia przetarg  |  DAZN i Amazon wydają najwięcej na prawa sportowe  |  Kanały Paramount powróciły na YouTube TV  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

RMN będzie wybierać rady programowe  |  TVN ruszył z castingiem  |  Były dyrektor KGHM założył firmę  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Miesięczny udział Canal+ 360  |  "Łowcy skarbów. Kto da więcej" w TV 4  |  TVN Media z nowymi pakietami  |  Kanał TVC zamierza mieć w koncesji mniej programów lokalnych  |  Plany byłego dziennikarza "Superwizjera"  |  Radio Pogoda z nową audycją  |  UW ma serwis z artykułami na temat badań prowadzonych na uczelni  |  Nowe wydawnictwo książek dla dzieci  |  Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poszukuje agencji  |  Digital Kingdom przygotował kampanię  |  Opera Bałtycka w Gdańsku uruchamia przetarg  |  DAZN i Amazon wydają najwięcej na prawa sportowe  |  Kanały Paramount powróciły na YouTube TV  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 03-04/2019

Manipulacje Claasa R.

Po ujawnieniu, że znany dziennikarz „Der Spiegel” zmyślał bohaterów i manipulował faktami, niemieckie media uruchamiają dodatkowe mechanizmy kontrolne.

JUAN MORENO CZUŁ, ŻE W TYM REPORTAŻU COŚ NIE GRA. OD POCZĄTKU NIE CHCIAŁ GO PISAĆ Z REDAKCYJNYM KOLEGĄ, ALE NIE MIAŁ WYBORU. Pomysł był taki: Juan towarzyszy w Meksyku karawanie migrantów, a Claas Relotius odwiedza w Arizonie przygraniczny patrol amerykańskich ochotników. To Relotius miał połączyć obie części w jeden tekst i skonsultować całość z kolegą.

Dopiero w drugiej wersji reportażu, którą dostał do przeczytania Moreno, Relotius napisał, że patrol ochotników strzelił w stronę migrantów. Juana zdumiało, że nie było o tym mowy w pierwszej wersji. „Wtedy ja bym zaczął od tego tekst” – mówił Moreno w wywiadzie dla dziennika „Süddeutsche Zeitung”.

Zirytowały go też inne szczegóły. Bezrobotny były żołnierz, który patrolował granicę, twierdził, że ma córkę narkomankę. Przebywała w klinice na terapii odwykowej. Każdy, kto choć trochę zna amerykańską służbę zdrowia, wie, że w przypadku osoby bezrobotnej to raczej mało prawdopodobne – tłumaczył Moreno. W jednej ze scen Relotius opisał porozrzucaną bieliznę – dowód gwałcenia kobiet. Moreno wiedział, że niektórzy przemytnicy gwałcą kobiety, lecz nie tam, gdzie patrolowana jest granica.

Zaniepokojony napisał e-mail do redakcji „Der Spiegel”. Myślał, że patrol okłamał Relotiusa. Nieścisłości było więcej. Na zdjęciu „Der Spiegel” pokazał jednego z bohaterów, nie podając jednak jego prawdziwego nazwiska i korzystając – jak zarządził Relotius – ze starszego zdjęcia. Lecz Moreno znał tę twarz, wiedział, że mężczyzna pojawiał się w amerykańskich mediach, pozwolił nawet nakręcić o sobie film dokumentalny. „To jakiś absurd” – pomyślał i postanowił sprawdzić redakcyjnego kolegę.

Katarzyna Domagała-Pereira

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.