Wydanie: PRESS 03-04/2019

Z rozkoszą kasuję nienawiść

Z Rafałem Gęburą, twórcą kanału na YouTube 7 Metrów Pod Ziemią, rozmawia Iga Kołacz.

Przeprowadzasz rozmowy na trudne, kontrowersyjne tematy, podczas gdy na YouTube króluje rozrywka. I w pierwszym roku działalności dostałeś Grand Video Awards.

Myślałem, że zrobię niszowy kanał generujący 20­–30 tysięcy wyświetleń, co wystarczy, żeby nie było wstydu przed kolegami z redakcji Newsweek.pl. Nie chciałem się wygłupić, choć zdecydowałem się na coś – w powierzchownej ocenie – niepoważnego. Bo tak postrzegany jest YouTube. Nie zrobiłem więc nawet żadnej kampanii promocyjnej, nie inwestowałem w reklamę. Pierwszego odcinka nawet nie udostępniłem na Facebooku. Nawet jak teraz o tym opowiadam, zdaję sobie sprawę, że mogło mi się nie udać.

Po którym odcinku zobaczyłeś, że chwyta?

Już po pierwszym. Wyświetleń zaczęło przybywać, a ja skonfrontowałem się z falą pozytywnych komentarzy, co było dla mnie nowe jako dla dziennikarza. Sądziłem, że z uwagi na kontrowersyjne tematy w komentarzach pojawią się raczej ciosy. Ale ludzie byli zachwyceni gościem, sposobem prowadzenia rozmowy. Czytając to, myślałem: kurczę, może na tym YouTube jest jakaś inna społeczność? Oczywiście z czasem pojawił się też hejt i wszystko wróciło do normy, ale wciąż przeważają pozytywne komentarze.

Nie musisz kasować hejtu?

Kasuję mowę nienawiści – z premedytacją i z rozkoszą. Hejt zazwyczaj wymierzony jest w moich gości, ponieważ w programie to oni grają pierwsze skrzypce. Negatywne wpisy stanowią może dwa procent wszystkich, ale te kilkadziesiąt czy kilkaset komentarzy to, jak dla mnie, nadal o wiele za dużo.

Iga Kołacz

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.