Wydanie: PRESS 03-04/2019

Przewijanie taśmy

GDY KTOŚ ZA STO LAT ZECHCE PISAĆ HISTORIĘ POLSKICH MEDIÓW POCZĄTKU XXI WIEKU, będzie miał spory problem z ustaleniem nawet tak prostej rzeczy, jakie było stanowisko dziennikarzy wobec publikowania treści rozmów polityków nagrywanych nielegalnie, jeśli rozmowy te nie dotyczą spraw tak istotnych, jak np. plany zamachu stanu czy korupcja na najwyższych szczeblach.

Bo gdy już zbierze materiał źródłowy, dostanie coś takiego:

Rok 2014. „Wprost” publikuje nagrane przy stole w restauracji „Sowa i przyjaciele” prywatne rozmowy polityków PO.

Jacek Żakowski, „Polityka”: „Tu mamy zamach stanu. A jeżeli redakcja staje się narzędziem zamachu stanu, jest niedobrze”.

Wojciech Maziarski, „Gazeta Wyborcza”: „Nie było żadnych deali ani łamania prawa. (…) Nie jest dla mnie oczywiste, czy dobro publiczne uzasadniało publikację nagrań, czy też chodziło o to, by podnieść sprzedaż”.

Jarosław Kurski, „GW”: „Znane są skutki: destabilizacja kraju, osłabienie rządu, kompromitacja Polski”.

Rok 2019. „Gazeta Wyborcza” ujawnia treść nagranych nielegalnie rozmów prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z kontrahentami spółki Srebrna.

Ryszard Makowski, „Sieci”: „Ordynarne próby destabilizowania sytuacji w Polsce”.

Marcin Makowski, „Tygodnik do Rzeczy”: „Rozumiem, że »taśmy Kaczyńskiego« zwiększają sprzedaż »Wyborczej«, więc codziennie warto dać coś »nowego« (...)”.

Michał Karnowski, wPolityce.pl: „Nagonka, w której próbujecie użyć medialnej siły opozycji do wywołania przesilenia politycznego”.

Jednym słowem: po pięciu latach media mainstreamowe i prawicowe zamieniły się miejscami. A punkt widzenia dziennikarzy na zasadność publikacji rozmów nielegalnie nagranych polityków wyznacza to, która partia trzyma władzę.

Mariusz Kowalczyk

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.