Wydanie: PRESS 07-08/2019

Know-how dziennikarstwa ekonomicznego

EKONOMIA NIE DLA EKONOMISTÓW

Dziennikarz ekonomiczny ma zadawać pytanie i szukać własnych odpowiedzi, a nie chodzić na pasku możnych tego świata, w tym ekonomistów.

Jakie jest najważniejsze przykazanie dziennikarstwa, a dziennikarstwa ekonomicznego zwłaszcza? To jest jednocześnie odpowiedź na pytanie, dlaczego zostałem dziennikarzem ekonomicznym. Otóż uważam, że ekonomia jest zbyt poważną sprawą, by można było ją zostawić samym ekonomistom.

Dziennikarz odgrywa rolę pośrednika, stąd nazywani bywamy mediami, czyli pośrednikami. W przypadku dziennikarza ekonomicznego moim zadaniem jest pośredniczenie między czytelnikiem a kimś, kogo nazwałbym ekonomistą.

Ten ekonomista może mieć wiele twarzy. Na przykład takie. Prezentuję tu państwu ekonomistów często występujących w mediach. Zazwyczaj są to główni ekonomiści jakichś instytucji. Janusz Jankowiak, główny ekonomista chyba Polskiej Rady Biznesu. Tu Andrzej Rzońca, który jest teraz głównym ekonomistą Platformy Obywatelskiej, a tu Janusz Szewczak, teraz poseł, a wcześniej główny ekonomista SKOK.

Tak, to są ekonomiści, z którymi dziennikarz ekonomiczny musi się mierzyć. Tym bardziej że często są oni tylko rodzajem fasady, za którą kryją się ich instytucje. Instytucje potężne, bogate, których intencji my, normalni ludzie nie znamy.

Tym bardziej że kapitalizm współczesny, tzw. późny kapitalizm głównie polega na tym, że od pewnego momentu nic się nie produkuje, nie tworzy się dóbr ani usług, ale ogromna grupa podmiotów wykwalifikowała się w krążeniu po rynku i: przejmowaniu, zjadaniu, wypluwaniu, łączeniu oraz dzieleniu i sprzedawaniu.

Jest to ważna, nie wiem czy potrzebna, ale na pewno silna grupa podmiotów ekonomicznych. Normalny człowiek nie jest w stanie ich ruchów i przemian śledzić, nie wie, kto jaki projekt stworzył, kto jaką usługę oferuje, często nawet nazw tych podmiotów nie zna. Zresztą te nazwy często się zmieniają.

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.