Wydanie: PRESS 07-08/2018

#MeToo za Odrą

Debata #MeToo zbiera żniwo w Niemczech. Na celowniku znalazł się największy publiczny nadawca – Westdeutscher Rundfunk.

Pierwszym mężczyzną, którego nazwisko pojawiło się w niemieckiej debacie #MeToo, był znany reżyser i scenarzysta Dieter Wedel pracujący dla wielu stacji telewizyjnych i radiowych. Zarzuty wobec niego opublikował w styczniu tego roku tygodnik „Die Zeit”. Niemieccy dziennikarze udokumentowali 25 przypadków seksualnego molestowania kobiet przez Dietera Wedla, a siedem z nich szczegółowo opisali. Dotyczyły początkujących aktorek i miały miejsce w latach 90. ub.w. Jedna z nich posądziła Wedla nawet o gwałt, a monachijska prokuratura wszczęła śledztwo. Inny gwałt miał mieć miejsce w latach 70.

Esther Gemsch – jedna z molestowanych aktorek – opisała z kolei, jak podczas próby gwałtu reżyser dusił ją, przez co doznała obrażeń kręgosłupa i ciężkiej traumy. Na planie filmowym telewizyjnej serii zastąpiła ją potem inna aktorka (która później również skarżyła się na molestowanie, szykany i poniżanie). Regionalny nadawca Saarländischer Rundfunk (SR) udokumentował przypadek Gemsch w wewnętrznym raporcie, miał nawet lekarską ekspertyzę, ale reżyserowi nie spadł włos z głowy.

Teraz SR ponownie sprawdził akta i przyznał się do błędu. W co najmniej dwóch przypadkach istnieją „wyraźne poszlaki, że Wedel mógł się niepoprawnie zachować w stosunku do aktorek” – głosi wewnętrzny raport stacji. Prezes rozgłośni Thomas Kleist potwierdził, że błędem jego poprzedników było traktowanie tego jako „prywatnej sprawy”, a druzgocącym dowodem był fakt, że poszkodowanym kobietom nie udzielono żadnego wsparcia.

Katarzyna Domagała-Pereira

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo