Wydanie: PRESS 07-08/2014

Darmowo i z jakością

Gdzie i na jakich warunkach można znaleźć ofertę bezpłatnych zdjęć i grafik

Duże banki zdjęć z powodu wysokich cen często nie są dostępne dla niewielkich redakcji internetowych. Alternatywą dla nich mogą być witryny udostępniające fotografie i materiały graficzne za darmo. Ich oferta często nie odbiega jakością od zasobów płatnych banków. Podstawą działania tych bezpłatnych są licencje Creative Commons. Zostały one opracowane przez amerykańską organizację non profit pod tą samą nazwą po to, by pogodzić ochronę praw autorskich z ideą dzielenia się twórczością z innymi. Organizacja przygotowała cztery rodzaje licencji, które się wzajemnie uzupełniają (stosowane są w sześciu różnych kombinacjach). W zależności od serwisu licencje Creative Commons oznaczone są bezpośrednio przy wybranych zdjęciach lub w dokumencie określającym warunki użytkowania serwisu, najczęściej umieszczonym w jego stopce. Wiele serwisów opiera się na takiej licencji. Lecz część banków informację o możliwości wykorzystania zdjęć zawiera bezpośrednio w regulaminach.

Podpowiadamy, gdzie i na jakich warunkach można znaleźć najciekawszą bezpłatną ofertę zdjęciową i graficzną. Z tym że oprócz fotografii darmowych wiele wymienionych poniżej witryn do wyników wyszukiwania wplata odnośniki do zdjęć powiązanych tematycznie z poszukiwanym hasłem, ale zlokalizowanych w płatnych bankach. Tak robią np. serwis 4freephotos.com (który poniżej bezpłatnych zdjęć umieszcza boks z czterema fotografiami z płatnego Shutterstock.com) czy Freephotosbank.com. Dlatego klikając w pożądane przez nas zdjęcia, warto zwrócić uwagę na źródło ich pochodzenia.

Adrian Todorczuk

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.