TVP i sens sięgania po stare programy  |  Unmute Talents rekrutuje i ma już reklamy  |  Gospodarze flagowego programu społeczno-interwencyjnego TVP 1  |  Nowy usługodawca serwisu Wyborcza.pl  |  Polska Akademia Filmowa chce rozmów o tantiemach  |  "Gość regionów" w TVP 3  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan w TVN  |  Zmiana na antenie radiowej Jedynki  |  PAP i SGH będą współpracować  |  Wyszukiwarkom internetowym może ubyć użytkowników  |  Account director w WebTalk  |  Przetarg na promocję ARiMR  |  Linkhouse powierzyła  |  Szef zespołu śledczego "Washington Post"  |  Płatna telewizja w USA straci ponad połowę abonentów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVP i sens sięgania po stare programy  |  Unmute Talents rekrutuje i ma już reklamy  |  Gospodarze flagowego programu społeczno-interwencyjnego TVP 1  |  Nowy usługodawca serwisu Wyborcza.pl  |  Polska Akademia Filmowa chce rozmów o tantiemach  |  "Gość regionów" w TVP 3  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan w TVN  |  Zmiana na antenie radiowej Jedynki  |  PAP i SGH będą współpracować  |  Wyszukiwarkom internetowym może ubyć użytkowników  |  Account director w WebTalk  |  Przetarg na promocję ARiMR  |  Linkhouse powierzyła  |  Szef zespołu śledczego "Washington Post"  |  Płatna telewizja w USA straci ponad połowę abonentów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVP i sens sięgania po stare programy  |  Unmute Talents rekrutuje i ma już reklamy  |  Gospodarze flagowego programu społeczno-interwencyjnego TVP 1  |  Nowy usługodawca serwisu Wyborcza.pl  |  Polska Akademia Filmowa chce rozmów o tantiemach  |  "Gość regionów" w TVP 3  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan w TVN  |  Zmiana na antenie radiowej Jedynki  |  PAP i SGH będą współpracować  |  Wyszukiwarkom internetowym może ubyć użytkowników  |  Account director w WebTalk  |  Przetarg na promocję ARiMR  |  Linkhouse powierzyła  |  Szef zespołu śledczego "Washington Post"  |  Płatna telewizja w USA straci ponad połowę abonentów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 03-04/2020

W trybie nadzwyczajnym

Estonia zamknęła kremlowski portal propagandowy Sputnik News. A międzynarodowe organizacje dziennikarskie nie mogą się zdecydować, czy to atak na media czy jednak walka z fake newsami.

Jesienią 2019 roku w Estonii Swedbank zamroził konta bankowe Sputnik News i wypowiedział umowę. Żaden inny bank nie chciał go zastąpić. Rosyjska agencja nie miała jak zapłacić pensji i za usługi.

Estoński Departament Policji i Straży Granicznej wezwał do siebie 35 pracowników tego portalu. Poinformował, że wykonywanie pracy lub świadczenie usług na rzecz osoby objętej unijnymi sankcjami jest zabronione i grozi postępowaniem karnym. Powołał się na artykuł 2 rozporządzenia Rady Unii Europejskiej nr 269/2014 w sprawie integralności terytorialnej Ukrainy. Ten przewiduje zamrożenie aktywów m.in. Dmitrija Kisielowa – najbardziej znanego propagandysty Kremla, szefa Rossija Siegodnia (dawniej RIA Novosti – państwowego koncernu, do którego należy m.in. Sputnik). To Kisielow w propagandowych programach usprawiedliwiał zajęcie Krymu i wojnę w Donbasie. „I to jest powód sankcji finansowych wobec Sputnika” – pod koniec grudnia ub.r. tłumaczył minister estońskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Urmas Reinsalu.

Pracownicy platformy wypowiedzieli umowy z końcem roku. „Działania estońskich władz wobec obywateli kraju to otwarte prześladowanie, legalne bezprawie, przejaw totalitaryzmu i rażące naruszenie zasad wolności słowa” – napisali w oświadczeniu.

Tuż po północy, czyli już w 2020 roku, strona estońskiego Sputnik News zaczęła działać „w trybie nadzwyczajnym” – co oznacza wielki wykrzyknik na stronie, brak newsów oraz publikację oświadczenia redaktor naczelnej Eleny Czeryszewej: „Jedyna nasza »wina« polega na tym, że jesteśmy dziennikarzami pracującymi w niezależnych od władz mediach i wykonujemy naszą pracę” – czytamy w nim. Na kanale RT (dawniej Russia Today) – drugim z flagowych okrętów rosyjskiej propagandy – Czeryszewa dodawała: „Oni chcą nas uwięzić za pracę dla mediów kontrolowanych przez rosyjskie państwo”.

Krzysztof Boczek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.