Wydanie: PRESS 11-12/2018

Fotografia dworska

Mają dostęp jak nikt inny, ale też jedno ważne ograniczenie: dbając o wizerunek swojego szefa, muszą pamiętać o autocenzurze i zapomnieć, że byli fotoreporterami prasowymi.

Żadne polityczne zdjęcie nie wzbudziło w ostatnich miesiącach tyle dyskusji w Polsce i nie zdobyło takiej popularności. Ukazało się na Twitterze Donalda Trumpa 18 września, a jego autorem był zapewne pracownik Białego Domu. Fotografia przedstawia moment podpisania deklaracji o polsko-amerykańskim partnerstwie strategicznym: prezydent USA siedzi w fotelu, zaś prezydent RP Andrzej Duda podpisuje deklarację, stojąc z boku biurka.

Świadkiem tej sceny był tylko jeden polski fotoreporter: Jakub Szymczuk, były fotograf „Gościa Niedzielnego”, zwycięzca Grand Press Photo 2014. Obecnie osobisty fotograf Andrzeja Dudy.

Wśród jego zdjęć z 18 września br. opublikowanych w serwisie Kancelarii Prezydenta RP nie ma fotografii pokazującej tę niezwykłą scenę. Są dwie inne zrobione wtedy w Gabinecie Owalnym: na pierwszej prezydenci stoją obok siebie i prezentują podpisy złożone pod deklaracją; a na drugiej podają sobie dłonie, stojąc za biurkiem Trumpa.

– Jestem przekonany, że gdyby w tym miejscu znalazł się fotoreporter prasowy lub pracujący dla agencji, zrobiłby zdjęcie, które opublikował Trump. To zapis historii, nikt przecież nie reżyserował tej sceny – stwierdza Jakub Ostałowski, fotoreporter z ponad 30-letnim doświadczeniem. – W tym wypadku w Kancelarii Prezydenta ktoś chyba uznał, że ta fotografia mogłaby zaszkodzić wizerunkowi prezydenta. Kadr pokazuje rangę człowieka i państwa, które reprezentuje, oraz prawdę o relacjach między krajami – ocenia Ostałowski.

Na facebookowym profilu Miejsce Fotografii Joanna Kinowska, kuratorka wystaw fotograficznych i znawczyni fotografii, zestawiła ze sobą dwa zdjęcia: to głośne z Twittera Trumpa i to ze strony Kancelarii Prezydenta RP.

Paweł Pązik

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo