Wydanie: PRESS 07-08/2017

Jak notować w sieci

Hypothes.is rozwiązuje problem stary jak internet – gdzie gromadzić cytaty z tekstów i jak dopisywać do nich własne komentarze

Szukamy kilku świnek morskich, które chciałyby przetestować nasz serwer do notatek. Jeśli jesteś zainteresowany, daj mi znać” – napisał w Usenecie pod koniec maja 1993 roku Marc Andreessen, twórca Mosaica – pierwszej graficznej przeglądarki WWW. Mimo że od tego czasu minęły 24 lata, genialny pomysł Andreessena – standard dodawania notatek i oznaczeń do dowolnej strony internetowej – dopiero teraz powoli odżywa.

Jednemu ze współtwórców internetu nie chodziło oczywiście o prawdziwe świnki morskie, ale o nasz odpowiednik królików doświadczalnych, czyli ludzi, którzy przetestują przygotowywane nowe rozwiązanie. Nie wiadomo, jak wyszły testy, w każdym razie „serwer notatek” ostatecznie nie znalazł się w Mosaicu.

Tymczasem pomysł Andreessena był prosty i tak dobry, że gdyby go wówczas wprowadzono, to z pewnością przez minione lata korzystanie z sieci byłoby znacznie wygodniejsze.

Andreessen uważał, że przeglądając strony internetowe w przeglądarce, powinniśmy mieć możliwość podkreślenia interesującego nas fragmentu lub dodania notatki do zaznaczonego akapitu. W gruncie rzeczy chciał przenieść do internetu coś, co każdy z nas robił na studiach, a w przypadku naukowców nadal robi: oznacza i komentuje notatkami czytane teksty. Przez ostatnie lata powstały tysiące wtyczek i aplikacji, które umożliwiają podkreślenie lub komentowanie w przeglądarce z najbardziej popularnym Evernote na czele. Wszystkie one jednak mają jedną wadę: nie są uniwersalne, nie działają na wszystkich systemach operacyjnych – jednym słowem nie są standardem.

Stanisław M. Stanuch

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo