Wydanie: PRESS 01-02/2024

Zator w płatnościach

Skoro w subskrypcjach jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle?

Wyborcza.pl przez ostatni rok straciła dwa tysiące cyfrowych subskrypcji – wynika z opublikowanego w listopadzie ub.r. sprawozdania finansowego Agory. Spółka jako podmiot notowany na giełdzie takie dane upubliczniać musi. Wielu innych wydawców przed podawaniem konkretnych liczb broni się rękoma i nogami. Jednak nawet średnio pilny obserwator dostrzeże, że na rynku płatnych subskrypcji w ostatnim czasie dochodzi do wyraźnego przesilenia.

Jeszcze w ub.r. Łukasz Lipiński, wicenaczelny „Polityki” ds. cyfrowych, przyznawał, że po okresie bardzo dynamicznego wzrostu liczby subskrybentów krzywa wyraźnie się wypłaszczyła. O spadku dynamiki w tym segmencie mówi również Tomasz Gaweł, dyrektor zarządzający płatnych treści Ringier Axel Springer Polska. Wydawcy wygaszają stare projekty i zmieniają modele sprzedaży płatnych treści. Przykład? Wiosną grupa Newonce Media, do której należą internetowe radio i portal, zdecydowała się otworzyć nowe materiały dla wszystkich odbiorców. Płatne subskrypcje nie zostały co prawda zlikwidowane, ale teraz bonusem dla abonentów nie jest już dostęp do ekskluzywnych materiałów, lecz m.in. zniżki na towary z firmowego sklepu. Szefowie Newonce uznali, że to bardziej obiecujący sposób na budowanie społeczności wiernych odbiorców. Kilka miesięcy później żywot zakończyła platforma Mediaklub.pl, którą RASP powołał do życia pod koniec 2020 roku. Oferowała ona subskrybentom nielimitowany dostęp do treści z serwisów i tytułów prasowych koncernu. Teraz użytkownicy platformy zostali przeniesieni do usługi Onet Premium, która daje znacznie więcej – choćby dostęp do treści ponad 20 tytułów z Polski i zagranicy czy aplikacji Onet Audio. A wszystko bez reklam.

Wydawcy więc starają się uciekać do przodu. Pytanie, jak wiele przestrzeni na takie działania pozostało na rynku.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.