Wydanie: PRESS 05-06/2018

Nic już nie będzie takie samo

Po obejrzeniu norweskiego serialu „Skam” zmienisz się jako człowiek

"Skam” zaczęłam oglądać od ostatniej, czwartej serii. Chciałam się jak najszybciej przekonać, o co tyle hałasu. Dlaczego Facebook kupił prawa do tego norweskiego serialu, by zrobić własną wersję? Czemu na babskiej kolacji po kilku kieliszkach wina słychać szepty, że „Skam” sprawia, iż seks znowu smakuje jak za młodu i to nawet w tych sypialniach, po których od dawna hulał tylko zimny wiatr?

10 krótkich odcinków opowiadających o losach Sany, jedynej muzułmanki w paczce przyjaciółek ze szkoły średniej w Oslo, zaliczyłam w dwa wieczory. Były dobre, ale nie odpowiedziały na moje pytania, dlaczego „Skam” oglądają w Norwegii wszyscy: moje koleżanki z pracy, syn i jego koleżanki z gimnazjum, a nawet emeryci z klubu turystycznego w Trondheim, którego jestem członkinią.

Przysiadłam zatem do sezonu trzeciego – i nie odeszłam od ekranu do pierwszej w nocy. Kolejnego dnia zaliczyłam cały sezon pierwszy. Potem uznałam, że serię drugą powinnam sobie dawkować. Miałam ambitne postanowienie pójścia do łóżka o normalnej godzinie po obejrzeniu czterech–pięciu odcinków, jednak w środku serii zdarzyło się coś takiego, że zastygłam z tabletem w dłoni do czwartej nad ranem, wiedząc, że o 7.30 muszę wstać do pracy.

I już wiem, o co tyle hałasu.

CZEGO NIE DAŁ IM NIKT INNY?

„Skam” (tłum. wstyd) opowiada o uczniach szkoły średniej Hartvig Nissens w Oslo. Pierwszą scenkę udostępniono w internecie 22 września 2015 roku, zaś pierwszy cały odcinek wyemitowano w telewizji trzy dni później. Scenariusz stworzyła Julie Andem (rocznik 1982), która karierę w telewizji zaczynała w państwowej stacji NRK Super. Tworzyła tam prowadzony w formie wideobloga serial dla 12-latek pt. „Sara”. Pomysł opierał się na tym, by dać dziewczynkom rodzaj internetowej przyjaciółki. Potem Andem szefowała kilku podobnym projektom, aż wreszcie stacja P3 (internetowa telewizja należąca do NRK i skierowana do nastolatków) zaproponowała jej napisanie i wyreżyserowanie internetowego serialu dla bardzo konkretnej grupy: dziewcząt w wieku 16 lat.

Sylwia Skorstad

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo