Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Wrzesień 05, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK kontroluje platformy e-commerce. Zalando, Booking i Travelist zagrożone karą

UOKiK chce ukarać Zalando, Booking i Travelist (fot. UOKiK)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wezwał 19 platform handlu internetowego do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany praktyk w zakresie obowiązku informacyjnego wobec klientów. To efekt monitoringu prowadzonego po wdrożeniu w Polsce dyrektywy Omnibus. Na czarnej liście są Zalando, Booking i Travelist.

Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon i Allegro to 16 spośród 19 platform e-commerce, które w wyniku kontroli UOKiK zmieniły swoje działania lub deklarują wprowadzenie modyfikacji w zakresie obowiązku informacyjnego wobec klientów.

Nie zastosowały się Zalando, Booking i Travelist

Interwencje urzędu dotyczyły obowiązku informacyjnego, jaki nakłada na internetowych przedsiębiorców unijna dyrektywa Omnibus. Platformy najczęściej nie informowały w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były zaś rozproszone w kilku dokumentach.

Czytaj też: Agora negocjuje ze związkowcami, by nie podwyższać odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

Przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie, czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych w sposób jasny i zrozumiały wskazywali, jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Z punktu widzenia konsumenta jasna informacja o tym, kto odpowiada np. za dostawę produktu lub obsługę płatności jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji.

– Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

Do wezwania UOKiK o zmianę sposobu podawania informacji klientom nie zastosowały się Zalando, Booking i Travelist – nie zmieniły swoich praktyk ani nawet nie zadeklarowały zmian. Prezes urzędu postawił tym trzem spółkom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grozi im za to kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Czytaj też: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów chce promować referendum

(PAR, 05.09.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.