Wydanie: PRESS 08/2012

Nie chce się poddać

Przypadek „Regionalnej” pokazuje, że trudno podbić rynek prasowy w dużym mieście tygodnikiem lokalnym

Za duży rynek? Za słaby kolportaż? A może błąd strategiczny? Wydawca „Gazety Regionalnej”, spółka MKM, analizuje, dlaczego nie udało mu się podbić rynku zielonogórskiego. W dodatku tytuł, który jeszcze rok temu był najdynamiczniej rozwijającym się tygodnikiem lokalnym, na początku br. stracił pozycję lidera. W 2010 roku zwiększył sprzedaż o 9,8 proc. wobec roku poprzedniego (do 27,4 tys. egz.); w 2011 roku – mimo uruchomienia w kwietniu mutacji dla Zielonej Góry – wzrost wyniósł już tylko 0,7 proc. (do 27,6 tys. egz.), a w pierwszym kwartale br. „Regionalna” sprzedawała średnio 25 tys. egz. i było to o 11,5 proc. mniej niż przed rokiem (dane ZKDP, średnie rozpowszechnianie płatne razem). W pierwszych miesiącach roku wśród tygodników lokalnych notowanych w ZKDP „Regionalna” straciła pozycję lidera na rzecz „Tygodnika Zamojskiego”, mimo że jego sprzedaż nie wzrosła.
W ogóle ten rok nie zaczął się dobrze dla tygodników lokalnych, które dotychczas jako jeden z nielicznych segmentów prasowych nie poddawały się trendom spadkowym. Wprowadzając wiosną ub.r. „Regionalną” mutację zielonogórską, wydawca planował sprzedawanie w całym tym powiecie 8 tys. egz. Na razie gazeta ukazuje się w Zielonej Górze, sprzedaż sięga 6,5 tys. egz. przy nakładzie 9,3 tys.
– Jak na gazetę lokalną 6,5 tysiąca egzemplarzy sprzedaży jest bardzo dobrym wynikiem, gwarantującym opłacalność tytułu – uważa Ewa Barlik, dyrektor biura Stowarzyszenia Gazet Lokalnych. Rzeczywiście, niektóre tytuły sprzedają po 2–3 tys. i też się utrzymują, lecz wydawca „Regionalnej” miał większe ambicje.

Marian Maciejewski

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.