Wydanie: PRESS 06/2012

Cenne społeczności

Reklama w mediach społecznościowych ma opinię taniej i łatwej do przeprowadzenia. Choć bywa na odwrót

 Tuż przed debiutem giełdowym Facebooka koncern General Motors ogłosił, że rezygnuje z reklam na portalu, bo te nie przekładają się na sprzedaż. Budżet, jaki firma w ub.r. przeznaczyła na kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, sięgnął nawet 10 mln dol. W przeliczeniu na sumę wydatków marketingowych motoryzacyjnego giganta – 1,8 mld dol. w ub.r. według Kantar Media – stanowi to ułamek jej budżetu reklamowego. Ale nie można powiedzieć, że koncern wydaje na działania w mediach społecznościowych niewielkie sumy.

Ile to kosztuje?

– General Motors na prowadzenie fan page, konkursów, aplikacji i podobnych aktywności planuje wydać w tym roku 30 milionów dolarów. To znaczy, że istnienie globalnej marki w mediach społecznościowych było dotąd wydatkiem rzędu 40 milionów – zauważa Artur Małek, autor bloga Nafejsie.pl.

W Polsce jest taniej, ale nie tanio. Według badania firmy Deloitte Polska „Polskie firmy na Facebooku – portale społecznościowe w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw” przeprowadzonego między grudniem 2011 a lutym 2012 roku, aż 68 proc. firm obecnych w social mediach przeznacza na promocję w nich do 50 tys. zł rocznie. Wydatki między 50 tys. a 200 tys. zł na ten cel deklaruje 23 proc. badanych przedsiębiorstw, 9 proc. przeznacza do 1 mln zł. Aż 78 proc. firm chce w najbliższych latach zwiększyć nakłady przeznaczone na reklamę na portalach społecznościowych. 

– Im większy budżet, tym więcej możemy zrobić, a żeby być zauważonym, trzeba inwestować – w nowe technologie, w mobile i przenoszenie inspirowanych akcji do świata rzeczywistego – mówi Mariusz Pełechaty, head of social media w Lemon Sky, agencji, która stworzyła i obsługuje na Facebooku fan page „Serce i Rozum” (Orange, wcześniej TP SA). Jego zdaniem najdroższe jest przygotowanie aplikacji. W zależności od wielkości hostingu (im więcej internautów korzysta z aplikacji, tym większego potrzeba serwera) i jakości samej aplikacji, koszty wahają się między kilkunastoma a kilkudziesięcioma tysiącami złotych. 

Adrian Todorczuk, Nat, JF

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.