Temat: Grand Press Photo

Wydanie: PRESS 06/2016

Otwórz im oczy

Organizowanie konkursów fotografii prasowej – gdy prasa takiej fotografii właściwie już nie potrzebuje, gdy nie ma zleceń dla fotoreporterów, a technika cyfrowa stwarza ogromne pole do manipulacji – ma dziś jeszcze w ogóle sens?

Sądzę, że ma. Po pierwsze, każdy konkurs wnosi jakieś napięcie do branży, daje do myślenia, rozbudza dyskusje. Konkursom towarzyszą zwykle wystawy, wydaje się albumy – i nagle te zdjęcia fotoreporterskie zyskują całkiem dużą widownię, która by ich normalnie nie zobaczyła. Konkursy zmuszają fotografów do lepszej i cięższej pracy, bo wybierając zdjęcia, muszą się nad nimi zastanowić, przeanalizować, pomyśleć. Jedynym niebezpieczeństwem jest to, że konkursy gromadzą również fotografów, którzy robią zdjęcia głównie po to, żeby coś wygrać. Nie myślą o odbiorcach. No, a jak wiemy, w tym zawodzie odbiorcy zdjęć są ważni, nie nagrody.

Jest też na odwrót: wielu dobrych fotoreporterów z założenia nie startuje w konkursach branżowych, tłumacząc właśnie, że nie fotografują dla nagród.

Nie ma nic złego w tym, że jeśli fotograf ma naprawdę dobre prace, to chce się nimi pochwalić, skonfrontować się z innymi, wyciągnąć je na światło dzienne. Co roku nasza wystawa World Press Photo jest pokazywana w ponad 50 krajach, dzięki czemu miliony ludzi oglądają zdjęcia i reportaże, o których istnieniu nawet nie wiedzieli. W skali Polski i konkursu Grand Press Photo jest pewnie podobnie, bo i wasza wystawa odwiedza wiele miast.

Fotografia prasowa wcale nie umiera – wystarczy spojrzeć na to, co zostało przysłane w tym roku na World Press Photo. Jakość tej fotografii jest wciąż wysoka. Ona ma wartość.

Ale w tym roku wprowadziliście w World Press Photo kodeks etyczny – jakbyście przestali ufać fotoreporterom. I to dość restrykcyjny, według niektórych aż za bardzo.

Nie sądzę, by był on zbyt restrykcyjny. Musimy pamiętać o szerokiej widowni, która ma prawo pytać: czy wszystko na tym zdjęciu jest prawdą? Tu chodzi o istotę naszego zawodu, w końcu mówimy o dziennikarstwie.

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo