Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Wrzesień 03, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Sponsoring kultury wychodzi z ram. Sekcja specjalna w magazynie "Press"

Najnowsze wydanie magazynu "Press" ukazało się z sekcją "Sponsoring kultury"

Festiwal muzyczny promujący muzeum, cykl edukacyjny dla młodzieży i performance w otoczeniu sztuki nowoczesnej to tylko kilka przykładów działań, które instytucje kultury mogły zrealizować przy wsparciu sponsorów. O współpracy biznesu z kulturą można przeczytać w sekcji specjalnej „Sponsoring kultury” najnowszego wydania magazynu „Press”.

Sponsoring kultury od lat pozostaje jednym z narzędzi marketingu i budowania wizerunku. Firmy mają strategie sponsoringu, szczegółowo badają jego efekty i zazwyczaj współpracują z wybranym podmiotem dłużej niż rok. Relacje między nimi a wspieranymi instytucjami oparte są na zasadach partnerstwa i wspólnego opracowywania projektów, które z jednej strony pozwolą osiągnąć cele sponsora, a z drugiej wzbogacą kulturalną ofertę o wartościowe przedsięwzięcia.

O tym, jak te partnerskie relacje realnie wzbogacają i wzmacniają kulturę, mówią m.in. przedstawiciele Muzeum Narodowego w Warszawie, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz organizatorzy Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi". A przedstawiciele sponsorów – Totalizatora Sportowego, Orlenu, Banku ING i inni – podkreślają, że ich współpraca z kulturą dalece wykracza poza ramy typowego sponsoringu. Nie jest to już prosty zakup logo na materiałach danej instytucji, a wspólne myślenie o jej działalności.

O tym, które instytucje lub wydarzenia firma obejmuje sponsoringiem, decyduje wiele czynników, zależnie od przyjętych przez nią celów. Może to być budowanie wizerunku spółki odpowiedzialnej za dziedzictwo narodowe, dotarcie do młodego konsumenta, ale też wspieranie rozwoju kultury na poziomie lokalnym albo edukacja dzieci i młodzieży.

Zdaniem Roberta Piaskowskiego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury, zaangażowanie biznesu w kulturę mogłoby być większe, ale potrzebne są zmiany w ustawodawstwie. Przepisy powinny zachęcać firmy ulgami podatkowymi do mecenatu, który zapewniałby podmiotom z sektora kultury stabilne finansowanie, a jednocześnie nie ograniczał zaangażowania biznesu regulacjami, których stosowanie nakłada dziś na strony umów sponsorskich mnóstwo obowiązków dotyczących monitorowania i rozliczania współpracy. Prace nad nową polityką wspierania kultury przez biznes są na początkowym etapie.

Dodatek jest do pobrania ze strony Press.pl

(CP, 03.09.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.