Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Sierpień 10, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polacy błyskawicznie polubili ChatGPT – wynika z nowego raportu Gemiusa

Liczba użytkowników ChatGPT wzrosła w Polsce z 3,6 mln realnych użytkowników w styczniu do ponad 9,3 mln w czerwcu (fot. materiały prasowe)

Blisko 60 proc. polskich użytkowników ChatGPT to internauci do 34. roku życia. Największy odsetek użytkowników mieszka na wsi (39,6 proc.), a 52,8 proc. to kobiety – wynika z raportu o użytkowaniu ChatGPT w Polsce, przygotowanego przez Gemiusa. Zdaniem autorów oparty na sztucznej inteligencji model językowy zmieni w krótkim czasie nawyki komunikacyjne Polaków.

W czerwcu ChatGPT zanotował 9,3 mln realnych użytkowników, co oznacza, że korzysta dziś z niego niemal co trzeci z polskich internautów w wieku 7-75 lat. ChatGPT stanowi zarówno alternatywny sposób wyszukiwania informacji, jak i narzędzie pracy.

ChatGPT nie tylko domeną uczniów i studentów

"Przeciętny użytkownik potrafi spędzić z ChatemGPT nawet ponad 2 godziny miesięcznie (maj br.), z czego najwięcej czasu spędzają osoby w wieku 25-34 lata (w czerwcu średnio 2 godziny i 42 minuty). ChatGPT nie jest więc tylko domeną uczniów i studentów, ale przede wszystkim młodszej grupy osób aktywnych zawodowo" – zauważa w raporcie Marcin Niemczyk, doradca zarządu PBI.

Czytaj też: ChatGPT ma 700 mln użytkowników tygodniowo. Cztery razy więcej niż przed rokiem

Najwyższy udział wśród użytkowników odnotowano w grupie wiekowej 25-34 lata (22,72 proc.), a kolejne miejsca zajmują osoby w wieku 15-24 lata (19,61 proc.), 35-44 lata (19,89 proc.) oraz 7-14 lat (15,99 proc.). Niższe wartości zaobserwowano w grupach 45-54 lata (11,17 proc.) oraz 55+ (10,61 proc.).

Pod względem płci niewielką przewagę stanowią kobiety, które odpowiadają za 52,83 proc. użytkowników wobec 47,17 proc. mężczyzn.

Najwyższy udział użytkowników odnotowano wśród mieszkańców wsi (39,62 proc.) oraz miast od 20 do 50 tys. mieszkańców (23,03 proc.). Kolejne miejsca zajmują miasta od 50 do 200 tys. mieszkańców (17,35 proc.), miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (12,02 proc.) oraz miasta od 200 do 500 tys. mieszkańców (7,98 proc.).

Różnice w średnim czasie korzystania z ChataGPT

W kontekście wykształcenia najwyższy udział użytkowników widać wśród osób z wykształceniem średnim (29,17 proc.) i wyższym (28,90 proc.). Kolejne miejsca zajęły osoby z wykształceniem podstawowym lub niepełnym średnim (21,07 proc.), zawodowym (9,87 proc.), a najmniej liczną grupę stanowią osoby z brakiem lub niepełnym wykształceniem podstawowym (9,73 proc.).

Czytaj też: Microsoft potwierdza wnioski polskiego NASK. Dziennikarze i prezenterzy zagrożeni przez AI

Dane z czerwca 2025 roku pokazują wyraźne różnice w średnim czasie korzystania z ChatGPT wśród różnych grup demograficznych. Najwięcej czasu online poświęcają osoby w wieku 25-34 lata, które średnio korzystają z narzędzia przez 161,1 min miesięcznie. Wysokie wartości obserwujemy również w grupach 15-24 lata (111,4 min) oraz 35-44 lata (113,5 min). Wraz z wiekiem czas ten spada, osiągając 91,3 min wśród osób 45-54 lata i 72,8 min w grupie powyżej 55 lat. Najmłodsi użytkownicy w wieku 7-14 lat spędzają na konwersacji z chatem średnio 90,4 min miesięcznie.

Pod względem płci średni czas korzystania był nieznacznie wyższy wśród kobiet – 115,6 min wobec 111 min wśród mężczyzn.

Analiza według wielkości miejscowości pokazuje, że najwięcej czasu z ChatGPT spędzają mieszkańcy największych miast, liczących powyżej 500 tys. mieszkańców – średnio 136,8 min miesięcznie. Wysokie wartości odnotowano również w miastach 50-200 tys. (126,1 min) oraz 200-500 tys. (124,9 min). Najkrócej korzystają mieszkańcy małych miast do 50 tys. (101,9).

"ChatGPT wchodzi w obszary zawodowe"

Czas spędzany na witrynie lub aplikacji ChatGPT rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Najwięcej czasu poświęcają na to osoby z wyższym wykształceniem – średnio 133,1 min miesięcznie. Kolejne miejsca zajmują osoby z wykształceniem średnim (115,6 min) oraz zawodowym (106,8 min). Najniższe wartości odnotowano wśród użytkowników z brakiem wykształcenia lub niepełnym wykształceniem podstawowym – 90,3 min miesięcznie.

Czytaj też: Grupa Eurozet rekrutuje na stanowisko AI fact-checking & quality editora

Zdaniem Bartosza Wójcika, insights & marketing experta w Gemius, autora raportu, za gwałtownym wzrostem popularności ChatGPT stoją trzy zjawiska. "Dla nastolatków i młodych dorosłych ChatGPT coraz częściej jest miejscem, do którego zwracają się po odpowiedź, zamiast korzystać z tradycyjnych serwisów czy forów. To właśnie oni w dużej mierze odpowiadają za szybkie tempo popularyzacji aplikacji" – napisał w podsumowaniu raportu. "Po drugie, ChatGPT wchodzi w obszary zawodowe. Wykorzystywany jest od wspomagania pracy biurowej, przez tworzenie treści, po wsparcie w analizach i automatyzacji zadań. (…) Po trzecie, rozwój aplikacji oraz rosnąca świadomość użytkowników sprawiają, że korzystanie z ChatGPT staje się coraz bardziej nawykowe" – dodał.

Według Wójcika ChatGPT znajduje się dziś w Polsce w podobnym punkcie co media społecznościowe kilkanaście lat temu. Początkowo niszowe narzędzie w krótkim czasie stanie się narzędziem masowym, które zmieni nawyki komunikacyjne milionów użytkowników.

Raport został przygotowany na podstawie badania Mediapanel realizowanego przez Gemius i Polskie Badania Internetu. Analizie poddano brand ChatGPT (wersję WWW oraz aplikację mobilną).

Czytaj też: Wszedł w życie pierwszy unijny kodeks dotyczący AI. Określono główne zasady

(PAR, 10.08.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.