Temat: na weekend

Dział: PRASA

Dodano: Luty 11, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Otwarte magazyny. Największe pisma w USA poradziły sobie w pandemii

Krzysztof Komar: "Stany Zjednoczone to ogromny rynek, a na poczytność magazynów składa się kilka rzeczy" (fot. Stéphan Valentin on Unsplash)

Największe amerykańskie czasopisma w czasie pandemii utrzymały 95 proc. sprzedaży.

Jak wychować szczęśliwe kurczaki? Nie szukaj dalej! Oto odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące hodowli zdrowych kurcząt na twoim podwórku!”. To tylko jeden z nagłówków w magazynie „Country Living” wydawanym przez Hearst. W tekście czytamy, że skoro celebrytki jak Jennifer Garner czy Lady Gaga zaczęły hodować kury, by mieć zdrowe i ekologiczne jaja z własnej farmy, to może powinniśmy dołączyć do tej nowej fali. Przy okazji prezentowane są pomysły DIY na zbudowanie kurnika. Porad nie brakuje też w „Birds & Blooms” – magazynie na temat ogrodnictwa i obserwacji ptaków. Redakcja radzi, jak pomóc ptakom w nadchodzące chłodne dni, tłumaczy, czym ich nie dokarmiać zimą, by „na podwórku były szczęśliwe i zdrowe”, prezentuje obszerny artykuł „Wszystko o sikorach” i publikuje zestawienie „10 najlepszych kwitnących roślin doniczkowych do uprawy w pomieszczeniach”.

Choć taki dobór tematyki może wydawać się zabawny, według danych z 2008 roku 70 proc. dorosłych Amerykanów zajmowało się ogrodnictwem, a 6,4 proc. było obserwatorami ptaków.

Wśród 50 magazynów o największej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, przeanalizowanych przez „Press Gazette”, znajdują się zarówno te opiniotwórcze, dotyczące świata show-biznesu, sportu, jak i niszowe: o konkretnych rzemiosłach czy zainteresowaniach.

William Turvill, autor raportu i dziennikarz „Press Gazette”, przyznaje, że był zaskoczony tym, jak dobrze magazyny potrafiły wykorzystać swoje szanse podczas pandemii. Szczególnie w porównaniu ze spadkami sprzedaży amerykańskich dzienników.

– Wiele osób nadal uważa, że zyskuje na zakupie magazynu, bo ma dostęp do jakościowych treści, których nie mogą znaleźć w internecie – stwierdza Turvill.

Potwierdza to Małgorzata Kowalczyk, która od kilkunastu lat mieszka i pracuje w Filadelfii, 1,5-milionowym mieście na północno-wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Jak przyznaje, często korzysta z ofert amerykańskich wydawców. – Mam prenumeratę „Wired”, a mój mąż „National Geographic”. Oboje czytamy też weekendowe wydania „The New York Times”. Dobre magazyny ani trochę nie tracą na prenumeracie. Można w nich znaleźć mnóstwo ciekawych tekstów, często rozszerzonych względem tego, co jest w internecie. Dodatkową zachętą na pewno jest to, że wiele pism oferowanych jest w promocji. Roczną prenumeratę można mieć np. za cenę zaledwie dwóch magazynów kupionych w kiosku. Myślę, że wielu Amerykanów z takich możliwości korzysta – mówi Kowalczyk.

Krzysztof Komar, wykładowca biznesu medialnego w Collegium Civitas i były prezes wydawnictwa Motor Presse Polska, tłumaczy: – Stany Zjednoczone to ogromny rynek, a na poczytność magazynów składa się kilka rzeczy. Po pierwsze, tradycje czytelnicze, po drugie, rozwiązania systemowe, które przez wiele lat wspierały czytelnictwo prasy i książek, a po trzecie, liczba ludności – mieszka tu ponad 329 milionów ludzi. Tak duża skala demograficzna i możliwości biznesowe powodowały, że był i jest to rynek, na którym wychodzą różnorodne magazyny, nawet o niszowej tematyce, na przykład dla posiadaczy drewnianych łodzi żaglowych – zauważa.

ZALEDWIE 7 PROCENT

„Press Gazette” to brytyjski tytuł o mediach, który dostarcza liderom branży informacji, których potrzebują – jak pisze redakcja – by rozwijać się w cyfrowej erze. Na swoich łamach podejmuje m.in. tematy dotyczące rynku prasowego, wydawniczego, cyfrowego dziennikarstwa czy marketingu.

Za badaniami, które potwierdziły, że największe amerykańskie czasopisma utrzymały 95 proc. sprzedaży w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19,
stał dziennikarz „Press Gazette” William Turvill, zajmujący się na co dzień tematami z Ameryki Północnej. – Główne wnioski z naszego badania pokazują, że mimo pandemii rozpowszechnianie magazynów znacząco nie spadło. Wydawcom pomógł wzrost liczby subskrypcji cyfrowych i rosnąca popularność Apple News+ w Stanach Zjednoczonych. Jednak, jak pokazują nasze badania, wiele czasopism pozostaje również popularnych w druku – wyjaśnia William Turvill.

W badaniu „Press Gazette” ujęto 50 tytułów o największych nakładach. Średnio w tej grupie sprzedaż prenumeraty drukowanej spadła o zaledwie 7 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat, ze 125 mln ogółem do 116 mln egz. (podczas gdy sprzedaż pojedynczych egzemplarzy spadła o 11 proc., z 3,2 mln w pierwszej połowie 2019 roku do 2,8 mln w pierwszej połowie 2021 roku). Raport pokazuje, że druk pozostaje dominującym medium w branży pomimo spadku sprzedaży prenumeraty i pojedynczych egzemplarzy w ostatnich latach. Liczby prenumeraty cyfrowej, obejmującej czytelnictwo czasopism za pośrednictwem agregatorów takich jak Apple News+, wzrosły z kolei w tym samym okresie o 70 proc., z 4,3 mln do 7,3 mln (usługa nie jest dostępna w Polsce).

– Nie chciałbym wypowiadać się na temat sytuacji w Europie, ale w Ameryce Północnej wiele osób nadal lubi czytać magazyny, które oferują możliwość konsumowania informacji nie przez ekran. Prenumeraty i bezpośrednia dostawa do domu to łatwy sposób na zagwarantowanie dostępu do ulubionego magazynu, co było szczególnie ważne podczas lockdownów i ograniczeń w przemieszczaniu się – dodaje William Turvill.

KRÓLUJĄ EMERYCI

Największą sprzedaż przekraczającą 20 mln egz. w raporcie „Press Gazette” spośród 50 tytułów mają „AARP The Magazine” (ukazujący się sześć razy do roku) i „AARP Bulletin” (10 wydań rocznie). Oba tytuły wydawane są przez Amerykańskie Stowarzyszenie Osób Emerytowanych i koncentrują się na problematyce zdrowia, ubezpieczeń społecznych, opieki medycznej i polityki społecznej. Pisma rozsyłane są do każdego członka AARP, ale zostały ujęte w badaniu, bo wliczone są w koszty członkostwa w stowarzyszeniu (w badaniu pominięto magazyny rozpowszechniane bezpłatnie).

Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się tytuły wydawane przez konglomerat medialny Meredith Corporation (w portfolio ma m.in. magazyny, stacje telewizyjne, serwisy internetowe i stacje radiowe): „Better Homes And Gardens” i „People”. Pierwszy (którego tematyka skupia się na zainteresowaniach związanych z domem, gotowaniem, ogrodnictwem, zdrowym trybem życia, dekoracją i rozrywką) zanotował spadek sprzedaży zaledwie o 0,4 proc. do 7,6 mln egz. Tygodnik „People” (56 wydań rocznie) miał z kolei nakład przewyższający 3,4 mln egz. (spadek o 2,4 proc. względem pierwszego kwartału 2021 roku). Bez wątpienia to najpopularniejsze amerykańskie pismo dla osób zainteresowanych show-biznesem, gwiazdami i celebrytami.

***

To tylko fragment tekstu. Pochodzi on z najnowszego numeru Press. Przeczytaj go w całości w magazynie.

„Press” do nabycia w dobrych salonach prasowych lub online (wydanie drukowane lub e-wydanie) na e-sklep.press.pl.

Czytaj też: Nowy „Press”: Wolność Poczobuta bez ceny, Durczoka obraz prawdziwy, Trzódka się zgadza

Press

Piotr Zieliński

Pozostałe tematy weekendowe

Spośród dzienników to "Super Express" zarobił najwięcej na...
Kury na wizji. Atak branży drobiarskiej na TVN to zły PR
Opowieści kwerendalne. Rzecz o warsztacie...
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.