Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Grudzień 03, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Amerykańscy dziennikarze prowadzą kampanię ws. właściwego wykorzystywania AI

W kampanii biorą udział dziennikarze m.in. "The New York Times", "Los Angeles Times", Reuters, Business Insider, Politico, ProPublica (screen: Newsguild.org)

"News, Not Slop" – to nowa kampania NewsGuild-CWA, związku zawodowego amerykańskich dziennikarzy – piętnująca powierzchowne treści generowane przez sztuczną inteligencję.

NewsGuild-CWA ma blisko 27 tys. członków w Ameryce Północnej, pracowników największych firm medialnych – m.in. z "The New York Times", "Los Angeles Times", Reuters, Business Insider, Politico.

Wittenberg: "Wiadomości, a nie byle co"

Inspiracją kampanii jest dokument TNG-CWA "Demands for Ethical AI in Journalism", przedstawiający żądania dziennikarzy zrzeszonych w związkach zawodowych, dotyczące ochrony ich miejsc pracy i jej jakości.

Czytaj też: OpenAI i Microsoft pozwane przez amerykańskich wydawców na 10 mld dol.

"Widzieliśmy niezliczone przykłady chaotycznego wdrażania sztucznej inteligencji przez firmy medialne w naszych redakcjach i szkód, jakie wyrządza to wiarygodności branży informacyjnej. Dlatego w tym tygodniu podejmujemy działania, aby jasno i wyraźnie powiedzieć: Wiadomości, a nie byle co" – oświadczyła Ariel Wittenberg, reporterka ds. środowiska w Politico i przewodnicząca działu Politico E&E News Guild (PEN).

Kampania rozpoczęła się po tym, gdy PEN Guild ogłosił wygraną w arbitrażu przeciwko kierownictwu Politico w sprawie wprowadzenia przez firmę narzędzi sztucznej inteligencji, które ominęły wynegocjowane zabezpieczenia i miały podważyć podstawowe standardy dziennikarskie. PEN Guild reprezentuje 260 dziennikarzy z serwisu należącego do koncernu Axel Springer. To jedno z pierwszych w USA orzeczeń dotyczących wpływu sztucznej inteligencji na pracę dziennikarzy.

Dziennikarze NewsGuild w całym kraju do 5 grudnia będą dzielić się sposobami radzenia sobie z AI. Przekażą je za pośrednictwem postów w mediach społecznościowych, publikowanych codziennie o godzinie 12 czasu wschodniego (ET) z hashtagiem #NewsNotSlop. W czwartek członkowie Reuters Guild będą rozdawać od 7.30 do 9 przed biurem agencji Reutera w Nowym Jorku ulotki informacyjne.

Czytaj też: Sztuczna inteligencja w redakcji. Rady, jak mądrze i sprytnie korzystać z AI

(MAC, 03.12.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.