WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 27, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Poufna Rozmowa ujawnia, jak premierowi planowano występy w TVP i Polsacie

Poufnarozmowa.com prawie codziennie publikuje maile, które mają pochodzić ze skrzynki ministra Michała Dworczyka (fot. Jakub Kaminski/East News)

Serwis Poufnarozmowa.com ujawnia kolejne maile, które wyciekły ze skrzynki ministra Michała Dworczyka. Z ich treści wynika, że rządzący ustalają występy premiera nie tylko w TVP, ale też w Polsacie. Jarosław Olechowski, szef TAI, komentując korespondencję dotyczącą "Wiadomości" TVP 1, konsekwentnie podtrzymuje, że pracownicy Kancelarii Premiera nie dyktują dziennikarzom telewizji publicznej, co mają mówić.

Serwis Poufnarozmowa.com opublikował w środę maile datowane na styczeń 2019 roku i wrzesień 2018.

"Taki materiał powinien być na jutro jako 1 lub 2"

W pierwszej korespondencji z 22 stycznia 2019 Mariusz Chłopik, nieformalny doradca premiera Morawieckiego, pisze bezpośrednio do szefa kancelarii premiera Michała Dworczyka i Tomasza Matyni, szefa Centrum Informacyjnego Rządu, o braku w głównym wydaniu serwisu "Wiadomości" TVP 1 materiału o planowanej dużej inwestycji Mercedesa w Jaworze na Dolnym Śląsku. Dołączeni do korespondencji byli premier i jego bliski współpracownik — Tomasz Fill.

Czytaj też: Poufnarozmowa.com ujawnia, jak Mistewicz i Skowroński mieli pomagać Morawieckiemu

"Wiecie, to nie jest inwestycja w budowę fabryki, która ma długopisy robić, ale mega inwestycja" – napisał Chłopik i zasugerował, aby informacja pojawiła się w "Wiadomościach" TVP. "Uważam, że powinniście z Kurskim i Olechowskim się skontaktować, że taki materiał powinien być na jutro jako 1 lub 2 na pełnym serwisie" – napisał Chłopik. Premier mu przytaknął, pisząc: "Słusznie. Zwłaszcza że Ela Witek — przezachwycona i bardzo nam wdzięczna i J. też".

– Nie przypominam sobie takiej sytuacji, nie jestem też w stałym kontakcie z doradcami czy współpracownikami premiera Morawieckiego – mówi "Presserwisowi" Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. – Nie znam źródła pochodzenia opublikowanych maili. Nie ma pewności, że są prawdziwe. Ale nawet z ich treści wynika, że autorzy tych wiadomości nie są zadowoleni z linii programów informacyjnych TVP. To pokazuje, jak kłamliwe są sugestie, że pracownicy Kancelarii Premiera dyktują dziennikarzom Telewizji Polskiej, co mają mówić - dodaje szef TAI.

"Program w luźnej atmosferze, z jakąś fajną panią redaktor"

To jednak nie pierwszy raz, kiedy Olechowskiemu zarzuca się dyspozycyjność wobec ludzi premiera. Na początku stycznia Poufna Rozmowa upubliczniła mail, jaki miał wysłać we wrześniu 2018 roku Mariusz Chłopik do Olechowskiego i prezesa TVP Jacka Kurskiego. Prosił w nim, aby TVP zaatakowała sędziów za niekorzystny wyrok wydany na premiera. Materiał według jego wskazówek w "Wiadomościach" się ukazał. Przygotował go Marcin Szypszak.

Czytaj też: Doradcy premiera Morawieckiego odradzali mu chodzenie do TVP

Druga ujawniona wczoraj na Poufnarozmowa.com korespondencja także pochodzi z okresu wyborów samorządowych. W mailu z 25 września 2018 roku premier Morawiecki przesyła otrzymaną propozycję (jej autor nie został ujawniony) dotyczącą jego wystąpienia w programie "Woronicza 17" Michała Rachonia (TVP Info). "Można by nagrać jeden program wyłącznie z Tobą, w luźnej atmosferze, bez krawata, przy stole z herbatą i polskim ciastem, porozmawiać oczywiście o Twoich dokonaniach, planach, samorządach, ale też troszkę o życiu? Albo jeszcze lepiej – z jakąś fajną panią redaktor" – napisano w wiadomości przesłanej doradcom przez premiera Morawieckiego. 

Dalej proponujący wystąpienie sugeruje premierowi, że "»śniadanie z PMM« w luźnym anturażu, może w Parkowej czy KPRM - mocno by Cię to dodatkowo, oprócz Twoich objazdów od kilku miesięcy, przybliżyło ludziom". 

W odpowiedzi rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska przypomina, że była już mowa o takich programach, ale w innych stacjach. "Po co przekonywać nieprzekonanych?" – zapytała premiera. Dalej rzeczniczka zasugerowała pojawienie się w śniadaniówce w "nowym ślicznym studio w Polsacie za tydzień w luźnej atmosferze z miłą prowadzącą oglądalność – 0,5 mln oczywiście z Tobą 4 mln minimum" – zaznaczyła w mailu.

"W TVP, ale nie u Rachonia"

Pozytywnie do pomysłu odniósł się Tomasz Poręba, szef sztabu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości podczas wyborów samorządowych w 2018 roku. "Też super. Tak czy siak, tu czy tam. W taką formułę trzeba wejść" – napisał Poręba.

Rozmowę podsumował Waldemar Paruch, czołowy strateg kampanii wyborczych PiS: "Co do wywiadów. Potrzebne są dwa. 1. W TVP, ale nie u Rachonia. Taki dla naszych wyborców mobilizujący na wybory. Może być programowy. 2. W Polsat luźny, pokazujący premiera, na którego należy zagłosować z powodów emocjonalnych i wizerunkowych. Należy poszukać programów odpowiednich do tej formuły".

Czytaj też: Doradca premiera nazywa TVN i RASP partiami. Kolejny wyciek maili Poufnej Rozmowy

Od początku czerwca 2021 roku w internecie pojawiają się zrzuty ekranu maili mających pochodzić z prywatnej skrzynki pocztowej Michała Dworczyka, a także innych polityków czy działaczy związanych z obozem władzy. Rządzący nie potwierdzają ich prawdziwości i unikają komentowania ujawnionych korespondencji.

(BAE, 27.01.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.