Dział: REKLAMA

Dodano: Sierpień 31, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Publicis Groupe: wydatki reklamowe spadły w pierwszym półroczu o 15 proc.

Wartość rynku reklamowego w pierwszych półroczach lat 2012-2020 (fot. materiały prasowe)

W pierwszym półroczu 2020 roku rynek reklamowy w Polsce był wart 4 mld zł, czyli o 15,3 proc. mniej niż w pierwszym półroczu ub.r. Tylko w drugim kwartale ten rynek skurczył się o 27,9 proc. – wynika z raportu Publicis Groupe.

Twórcy raportu podają, że redukcja wydatków reklamowych w drugim kwartale o 27,9 proc. (rok do roku) jest najgorszym wynikiem w historii. "Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj – spadki o ponad 30 proc. to efekt tzw. lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. W każdym z tych miesięcy reklamodawcy ograniczyli wydatki o około 300 mln zł. Czerwiec przyniósł poprawę sytuacji, jednak wydatki niższe o 15,3 proc. to wciąż bardzo słaby wynik" - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe.

Spośród wszystkich rodzajów mediów w pierwszym półroczu wzrosły wydatki tylko na reklamę w internecie – 1,703 mld zł (wzrost o 0,2 proc.). W pozostałych mediach ograniczono wydatki na reklamę. Najwięcej wydano na telewizję – 1,714 mld zł (spadek o 21 proc.). Spadły również wydatki na radio – 292 mln zł (mniej o 13,6 proc.), outdoor – 139 mln zł (spadek o 44,8 proc.), magazyny – 92 mln zł (mniej o 35,3 proc.), dzienniki – 58 mln zł (spadek o 29,9 proc.). W kinach wydatki reklamowe spadły w półroczu o 60,3 proc., do 25 mln zł.

Czternaście sektorów zredukowało inwestycje reklamowe, a tylko dwa je zwiększyły. Wzrost zanotowały najmniejsze sektory: komputery i audio-wideo (wzrost o 9,8 proc.) oraz produkty do użytku domowego (wzrost o 1,3 proc.). Największe spadki zanotowano w sektorach: finanse, żywność, motoryzacja. Wzrost rynek zawdzięczał przede wszystkim handlowi, na którego reklamę jednak także przeznaczono mniej niż w takim samym okresie ub.r. - 744,9 mln zł (spadek o 4,5 proc.).

W pierwszym półroczu internet zwiększył udział w rynku do 42,3 proc. (telewizja miała 42,6 proc.)., przy czym w samym drugim kwartale udział internetu w mediamiksie po raz pierwszy w historii był wyższy od udziału telewizji.

Twórcy raportu liczą, że jesienią nie pojawią się nowe ogólnokrajowe ograniczenia, a co za tym idzie - zarówno gospodarka, jak i rynek reklamy będą się stopniowo odbudowywały. "Przewidujemy, iż od września budżety reklamowe zaczną wracać do poziomów z poprzedniego roku. Oczywiście w skali całego roku rynek reklamy odnotuje największy spadek od 2009 roku. Prognozujemy, że w 2020 roku budżety reklamowe zostaną łącznie zredukowane o ponad 850 mln zł, z czego 450 mln zł w telewizji, tym samym wartość rynku reklamy w Polsce spadnie o 8,7 proc." - wskazuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

(IKO, 31.08.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.