TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Grudzień 31, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Można wybierać. 4 czerwca 1989"

Press

Aleksandra Boćkowska

Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2019

To był burzowy dzień, w Warszawie lało ok. 15. Na trójkowej liście przebojów królowała piosenka „Lullaby" grupy The Cure. Trwały pierwsze po II wojnie światowej częściowo wolne wybory parlamentarne.

Z książki dowiadujemy się, jak wyglądał ten dzień oczami mieszkańców mniejszych miast. Autorka rozmawia o tym m.in. w Świnoujściu, Lubaczowie, Żaganiu, Korycinie, Poświętnem, Dębicy, Zielonej Górze. By odtworzyć panujący wtedy nastrój, sięga również do licznych źródeł oficjalnych i prywatnych. Przekopuje miejskie archiwa, korzysta z osobistych zapisków bohaterów, pamiętników, listów do gazet. Rozmawia m.in. z członkami lokalnych komitetów wyborczych, przegranymi kandydatami partii, rolnikami czy pracownikami sprywatyzowanych po '89 roku zakładów pracy. Swoją historię opowiada np. pielęgniarka Bożenna, która dzięki transformacji została producentką mebli, i Małgorzata, która wraz z mężem rozkręciła wypożyczalnię kaset wideo w Białogardzie.

Z tych osobistych opowieści wyłania się obraz tęsknoty za normalnością i trudności codziennego życia, które sprowadzało się do tego, „co, gdzie i kiedy można upolować". Polityka była na drugim planie. Najważniejsze są emocje, które targały ludźmi – od przygnębienia i złości, przez niepewność jutra, po nadzieję, a także euforię po zwycięstwie Solidarności.

Choć w mnogości bohaterów i historii można się chwilami pogubić, ta wielogłosowość reportażu nadaje mu mocy. Boćkowska nie romantyzuje PRL-u, tylko pokazuje go w wymiarze ludzkim. I próbuje uchwycić moment, który był przełomowy, a jednocześnie pozostał z jakichś powodów zapomniany.

(UR, 31.12.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Portal na sprzedaż. Bauer sonduje rynek
Reklama 2020: eko, technologia i człowiek
Jak rosyjska propaganda oskarża Polskę
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.