Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Styczeń 25, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Asystenci głosowi zmienią newsy

Głos wpłynie wkrótce na strategię wielu wydawców (fot. pixabay.com)

Sztuczna inteligencja w redakcjach, odwrót od Facebooka i wiara w prenumeraty oraz subskrypcje cyfrowe – to trendy, które zdaniem wydawców w najbliższych kilkunastu miesiącach będą wyznaczać kierunek zmian w największych firmach medialnych.

Instytut Badań Dziennikarstwa im. Reutera na Uniwersytecie w Oksfordzie przeprowadził ankietę wśród 200 menedżerów z prawie 30 krajów, w której pytał o najnowsze trendy w dziennikarstwie, mediach i technologiach oraz ich prognozy na 2019 rok.

Z raportu przygotowanego przez Instytut wynika, że to będzie decydujący rok zarówno dla wydawców, jak i platform społecznościowych, jeśli chodzi o odbudowanie zaufania i wiarygodności po latach problemów związanych z ich jakością i prywatnością użytkowników. 

Wielu wydawców wiąże nadzieje z prenumeratami i subskrypcjami cyfrowymi. Według autorów raportu płacenie przez czytelników za treści powinno pozytywnie wpłynąć na ich jakość i skłonić wydawców do odejścia od tzw. klikbajtów, które w ostatnich latach bardzo negatywnie wpłynęły na rynek. 

Media muszą także odnaleźć się w świecie coraz szybciej rozwijających się technologii. Na rynku pojawią się asystenci głosowi z coraz większymi możliwościami językowymi, a media wciąż myślą o tym, jak wykorzystać sztuczną inteligencję na potrzeby użytkowników. Będą musiały znaleźć sposoby na wprowadzenie tych technologii do swoich redakcji, aby zmaksymalizować ich potencjał do tworzenia bardziej angażujących treści.

Instytut podkreśla jednak w raporcie, że żaden z tych czynników nie będzie panaceum dla branży medialnej, która w 2019 roku wciąż będzie niestabilna. 

Oto główne wnioski z raportu:

Odwrót od Facebooka

Z raportu wynika, że branża medialna traci cierpliwość do Facebooka, a wydawcy skupiają swoją uwagę na innych platformach, które zapewnią im dotarcie do użytkowników. Która z nich jest obecnie najważniejsza? To Google. Wskazało na nią 87 proc. badanych. Facebook okazuje się istotny dla mniej niż połowy respondentów (43 proc.). Identyczne wynik ma Apple News. 

I co ciekawe, niektórzy amerykańscy wydawcy notują na tej ostatniej platformie duży wzrost ruchu. Liczba odsłon serwisu Slate w Apple News w pierwszej połowie 2018 r. podwoiła się, a serwis Mother Jones odnotował wzrost ruchu aż o 400 proc.

Press

źródło: raport RISJ

Przyszłość w prenumeratach

To będzie kolejny ciężki rok dla wielu tradycyjnych firm medialnych, które wciąż muszą zmagać się ze spadkami przychodów z wydań drukowanych. Przychodami z digitalu nie są w stanie nadrobić tych strat.

Chociaż reklama internetowa wciąż rośnie, niewielka część tego „tortu” trafia do wydawców, ponieważ giganci, jak Google i Facebook, mogą skuteczniej docierać do odbiorców.

Na co stawiają wydawcy? W ankiecie Instytutu 52 proc. respondentów przyznało, że przychody z prenumerat będą dla nich priorytetem w 2019 roku. Wszyscy przyglądają się „New York Timesowi”, który ma 4 mln prenumerat (w tym 3,1 mln prenumerat cyfrowych). 

Dalej wskazywano na: reklamę displayową (27 proc.), reklamę natywną (8 proc.) i darowizny (7 proc.).

Press

źródło: raport RISJ

Asystenci głosowi z dostępem do newsów

Wielu wydawców w ostatnich kilkunastu miesiącach stawiało na codzienne podcasty informacyjne. Jak wynika z raportu, aż 75 proc. z nich uważa, że dźwięk stanie się wkrótce ważną częścią ich strategii. Z kolei aż 78 proc przyznaje, że powstające technologie związane z głosem, które staną się powszechne m.in. dzięki Asystentowi Google’a czy Aleksie Amazona, będą miały znaczący wpływ na to, jak odbiorcy będą docierać do treści w ciągu najbliższych kilku lat.

„Jestem zaskoczony potencjałem głosu dla dziennikarstwa. Musimy wcześniej przygotować się na zmianę oczekiwań użytkowników, którzy coraz częściej będą konsumować treści słuchając, niż czytając” – uważa Stefan Ottlitz z "Der Spiegel".

AI w newsroomach

Wydawcy przyznają, że planują w najbliższych latach zainwestować większe środki w sztuczną inteligencję (AI - Artificial Intelligence) i uczenie maszynowe (ML - Machine Learning). Ale nie będą to działania podejmowane kosztem redukcji etatów w redakcjach. Z badań Instytutu Reutera wynika, że zarówno inwestycje w AI (myśli tak 78 proc. badanych), jak i zwiększenie liczby dziennikarzy (85 proc.) to działania potrzebne, aby sprostać wyzwaniom, przed którymi staną firmy medialne.

Jakie to będą eksperymenty w przypadku technologii? Chodzi m.in. o używanie algorytmów (ML) do personalizowania treści i tworzenia lepszych rekomendacji dla odbiorców, ale także stworzenie narzędzi, które pozwolą dziennikarzom lepiej radzić sobie z nadmiarem informacji. 

„Zawsze będziemy potrzebować więcej dziennikarzy. Musimy jednak zainwestować w technologię, aby pomóc im być jak najbardziej wydajnymi. Ponadto inwestycje w AI pomogą nam zwalczać dezinformację” – tłumaczy Lisa Gibbs, dyrektor ds. partnerstw w agencji AP.

Amazon goni Facebooka i Google’a

Potentat na rynku e-handlu będzie chciał rozbić duopol na światowym rynku reklamy internetowej. Jak zauważyła firma badawcza eMarketer, amerykańscy konsumenci coraz częściej wyszukują produkty bezpośrednio na stronach Amazona, a nie w Google. To pozwala firmie Jeffa Bezosa być coraz większą siłą na rynku reklamy cyfrowej.

Z wyliczeń eMarketera wynika, że w 2018 roku Amazon miał udział w amerykańskim rynku reklamy na poziomie 4 proc. W 2020 roku ma mieć już 7 proc. 

Instytut zauważa, że wraz ze spowolnieniem wzrostu mobilnego i internetowego, czterej giganci (Google, Facebook, Apple i Amazon) będą musieli coraz mocniej wkraczać na swoje terytoria. Czyli będą ze sobą jeszcze bardziej konkurować.

Press

źródło: raport RISJ

Pomoc i wypalenie

Z raportu wynika, że w wielu redakcjach rośnie przekonanie dotyczące potrzeby finansowego wsparcia jakościowego dziennikarstwa (subsydiów). 29 proc. badanych spodziewa się takiego wsparcia od fundacji i organizacji non-profit, 18 proc. wskazuje na ewentualne wpłaty od gigantów technologicznych, a 11 proc. uważa, że można liczyć na większe wsparcie od rządów. Z drugiej strony kolejne 29 proc. badanych jest zdania, że media nie mogą liczyć na żadną pomoc od wcześniej wymienionych stron.

Według autorów raportu praktycznie 24-godzinny cykl informacyjny w mediach w ciągu ostatnich kilku lat mocno wpłynął na wielu dziennikarzy. A ma to miejsce w czasie, gdy status tej branży oraz poziom zarobków znacząco spadł w porównaniu z innymi zawodami. Dlatego w najbliższym roku niemal dwie trzecie badanych menedżerów (61 proc.) obawia się wypalenia wśród członków swoich zespołów. Dla szefów problemem i wyzwaniem jest zarówno utrzymanie dotychczasowych utalentowanych pracowników (uważa tak 74 proc. badanych), jak i ściągnięcie nowych zdolnych (73 proc.). Na to wszystko wpływa niski poziom wynagrodzeń w mediach oraz tempo i presja współczesnego newsroomu.

(SK, 25.01.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

„Zimna wojna” walczy o Oscary
Wydawcy internetowi walczą z lawiną hejtu
Piątek potrzebuje goli, by zarabiać na reklamach
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.