Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 05/2003

Tanie najdroższe

Kampanie najtańszych modeli aut stanowią aż 60 proc. wydatków reklamowych firm samochodowych.

Wydatki reklamowe importerów samochodów osobowych spadły z 453,8 mln zł w 2001 roku do 437,6 mln zł w 2002. Niektórzy, np. Fiat Auto Poland SA czy Renault Polska, obniżyli budżety reklamowe nawet o 20 proc. Mimo to wśród reklamodawców branża samochodowa ustępuje tylko branży telekomunikacyjnej i FMCG (dóbr szybko zbywalnych). 

Zmniejszenie wydatków reklamowych wynika z pogarszającej się koniunktury w branży. Sprzedaż nowych aut w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat zmalała bowiem o ponad połowę - w 1999 roku sprzedano ich ponad 640 tys., a w 2002 - nieco ponad 308 tys. (dane: Samar - Analiza Rynku Motoryzacyjnego). Cięcia wydatków reklamowych najbardziej dotknęły telewizję. W 2002 roku zarobiła ona mniej w stosunku do 2001 roku o 11,8 proc. (dane: Expert Monitor). Jednocześnie o blisko 43 proc. wzrosła liczba emisji spotów. Zmniejszenie budżetów na reklamę prasową spowodowało spadek wydatków o 10,2 proc., przy wzroście liczby reklam o 24,5 proc. Wskazuje to na tendencję do udzielania wyższych rabatów. Radio i kolorowe magazyny zyskały - 2002 rok był dla nich lepszy od poprzedniego o 21,8 proc.

Pierwszy kwartał br. przyniósł dalsze zmniejszenie wydatków reklamowych - są o 5,7 proc. (106,4 mln zł) niższe niż w analogicznym okresie 2002 roku. Widoczne są też zmiany trendów w doborze mediów. O blisko 20 proc. wzrosły wydatki na reklamy telewizyjne, o 13 proc. - na prasowe. Nakłady na reklamę w radiu i magazynach spadły odpowiednio o 16,4 i 17,7 proc.

Paweł Polimirski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.