Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 10/2013

Ranking agencji PR

Branża public relations potrafi nie tylko zyskać na kryzysie, lecz jako jedna z nielicznych nie zmniejsza zatrudnienia

Działania z zakresu public affairs, doradztwa strategicznego i w sytuacjach kryzysowych, a także CSR, PR w Internecie i PR produktowy – te usługi cieszyły się największym zainteresowaniem klientów agencji public relations w 2012 roku. Podobnie jest w tym roku. – Standardowy PR nadal stanowi większość dochodów, jednak technologie i zwyczaje wymuszają na nas modyfikację usług – mówi Mariusz Pleban, prezes agencji Multi Communications. Jako dochodowe i przyszłościowe wymienia projekty interaktywne i w social mediach. Oprócz agencji interaktywnych to właśnie firmy PR są beneficjentami rozwoju sieci: zarabiają przede wszystkim na dostarczaniu treści. Poza tym, gdy coraz większe znaczenie ma bezpośredni kontakt z klientem, rośnie popyt na różnego rodzaju eventy. Wzrasta też znaczenie konsultacji społecznych. Branża PR zmierza więc w kierunku jak najszerszego zakresu usług, w tym reklamowych.

Czy to dobrze? – Nie ma w Polsce jednolitej definicji public relations, tak samo zresztą jak public affairs, lobbingu i wielu innych dziedzin związanych z komunikacją. Do polskiego PR zalicza się praktycznie każdą działalność marketingową – zwraca już od kilku lat uwagę Piotr Czarnowski, prezes First PR. Na co zwolennicy zintegrowanej komunikacji marketingowej wskazują, że i owszem – ale jest to trend obserwowany w komunikacji na całym świecie. – Nowoczesna komunikacja posługuje się różnymi narzędziami, także reklamowymi – uważa Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion.

Łączne przychody rosną

W ósmym rankingu agencji public relations sporządzonym według przychodów ogółem za 2012 rok ujęliśmy 36 agencji, które odpowiedziały na naszą ankietę. 27 z nich jest zrzeszonych w Związku Firm Public Relations. Udostępnione dane dotyczące przychodów firm i ich zysków weryfikowaliśmy ze sprawozdaniami finansowymi z Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami złożonymi przez firmy w urzędach skarbowych.

Joanna Sędek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.