Wydanie: PRESS 09-10/2017

Pomocnik czy wróg?

Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę redakcji i wpłynie na pracę dziennikarzy

Zarząd agencji Associated Press musiał być zaskoczony, gdy latem 2013 roku kierownicy działów zwrócili się do niego z propozycją, by nawiązać współpracę z mało wówczas znaną firmą zajmującą się sztuczną inteligencją i stworzyć wspólnie system, który pozwoli zautomatyzować tworzenie części newsów.

Powód był prozaiczny: dziennikarze agencji mieli tyle różnych materiałów do przerobienia, że fizycznie nie byli w stanie zamienić ich na depesze. Rzecz dotyczyła głównie prostych informacji sportowych – np. wyników meczów – czy kwartalnych raportów giełdowych, a więc informacji, które po pierwsze, pojawiają się w regularnych odstępach czasu, a po drugie, ich struktura jest przeważnie taka sama lub podobna.

Szefowie AP wyrazili zgodę i już w 2014 roku w serwisie agencyjnym pojawiły się pierwsze efekty: automatycznie generowane depesze z wynikami niektórych meczów amerykańskich lig sportowych. Niewiele później rozpoczęto automatyzowanie tworzenia informacji o kwartalnych wynikach firm giełdowych. Dziś można powiedzieć, że sukces jest spektakularny. Kiedyś raz na kwartał spora grupa dziennikarzy była wyłączana ze zwykłej pracy, by pisać informacje o wynikach ważniejszych firm na amerykańskim parkiecie. W trzy lata po wprowadzeniu automatyzacji AP udało się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: zwiększyć liczbę publikacji raportów kwartalnych i wykroić czas dla dziennikarzy na zajmowanie się mniej odtwórczymi tematami.

Stanisław M. Stanuch

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo