Wydanie: PRESS 09-10/2017

Walczą z tabu

Niemieckie media notorycznie pomijają wiele ważnych dla opinii publicznej tematów. Inicjatywa INA chce to zmienić

Wybory sędziów najwyższych niemieckich sądów federalnych są krytykowane już od dawna. Kryteria wyboru na te urzędy są niejasne, ogłoszenia o naborze nie są publiczne, przy obsadzie nie uwzględnia się zasady równości szans. Komisja wybierająca sędziów jest zatwierdzana przez Bundestag i składa się jedynie z członków partii. Ryzyko, że te ostatnie decydują o wyborze sędziów do najwyższych niemieckich sądów, jest więc duże. Lecz niemieckie media jakoś nie poruszają tego tematu.

Bez echa w mediach pozostaje też większość misji zagranicznych niemieckiej armii. Dlatego mało kto w Niemczech wie, że Bundeswehra bierze udział w 16 misjach zagranicznych w 14 krajach. Niewiele wiadomo też o finansowaniu tych misji i o tym, czy odnoszą sukcesy.

Chce to zmienić Inicjatywa Informacyjna INA (Initiative Nachrichtenaufklärung), która co roku próbuje otworzyć oczy dziennikarzom i opracowuje listę 10 zapomnianych i pomijanych przez niemieckie media ważnych tematów. W przeszłości znalazły się na niej m.in. agencje au pair, które w Niemczech założyć może prawie każdy i których nikt nie kontroluje. Nie pisze się także o roli Zachodu w konflikcie w Jemenie, choć Niemcy dostarczają broń Arabii Saudyjskiej – jednej ze stron konfliktu. Prawie żadnej uwagi niemieckie media nie poświęcają finansowaniu broni atomowej, a chodzi przy tym o niemieckie banki i ich bliskie relacje z koncernami, które rozwijają tego typu broń.

Katarzyna Domagała-Pereira

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo