Wydanie: PRESS 03/2010

Własny, tańszy, lepszy

Od początku stycznia co tydzień w teren ruszają dwa samochody rozwożące 5 tys. egz. „Tygodnika Krapkowickiego”. Zostały kupione specjalnie w tym celu, każdy prowadzi pracownik wydawnictwa zajmujący się kolportażem. Dostarczają gazetę do blisko 150 punktów, zajmują się rozliczeniami, co dwa–trzy tygodnie od większości sprzedawców odbierają gotówkę.
Wydawca, Bastech sp. z o.o., po 12 latach zrezygnował z dystrybucji za pośrednictwem Ruchu i Kolportera. – Zdecydowały wysokie prowizje i zaległości w płatnościach. Liczyliśmy na to, że nie stracimy finansowo na takiej decyzji i tak się stało. Właśnie dokonaliśmy bilansu pierwszego miesiąca i jesteśmy zadowoleni – mówi Joanna Bassek, prezes zarządu Bastech. Ocenia, że w styczniu udało się na sprzedaży zarobić kilkanaście procent więcej niż wcześniej przy wykorzystaniu kolporterów.
Już od niemal 20 lat trzej pracownicy firmy GM, która wydaje tygodniki „Co Tydzień Jaworzno” i „Co Tydzień Mysłowice”, rozwożą ponad połowę ich nakładu do punktów sprzedaży. Pozostały nakład tytułów spółki kolportuje Ruch, w Mysłowicach wspomagają go Kolporter, Garmond Press i Franpress.
– Jestem zbulwersowana działaniami kolporterów – ocenia Mirosława Matysik, prezes Wydawnictwa GM sp. z o.o. – Gdy startowaliśmy 20 lat temu, marża wynosiła około 18 procent. Dziś jest to dwa razy więcej. Na dodatek w Ruchu nie mamy wpływu na liczbę egzemplarzy kierowanych do poszczególnych punktów sprzedaży – wylicza. Matysik wyjaśnia, że współpracę z firmami kolporterskimi utrzymuje tylko dlatego, że obsługują one punkty prasowe popularne wśród klientów i rezygnacja z nich spowodowałaby spadek sprzedaży.
Na stuprocentowy kolportaż własny od początku tego roku zdecydowała się również „Gazeta Powiatowa – Wiadomości Oławskie”, wychodząca w nakładzie 9 tys. egz. Pracę czterech kolporterów koordynuje kierownik kolportażu. Wydawca, Spółka Ryza Jerzy Kamiński i Bogusław Szymański, całkowicie zrezygnował z usług Ruchu, który i tak ostatnio rozwoził już tylko ok. 10 proc. nakładu. Szalę przeważyła kolejna podwyżka marży oraz to, że Ruch nie docierał do wszystkich punktów, na których zależało wydawcy.

Więcej w marcowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

 

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.