Spada zaufanie do treści w internecie. Pokolenie Z najbardziej sceptyczne
Z badania wynika, że zmniejsza się również zaufanie do treści w mediach społecznościowych (fot. Sergey Zolkin/Unsplash.com)
Tylko 46 proc. badanych uważa treści znalezione online za wiarygodne, to o 10 pkt proc. mniej niż rok temu – wynika z raportu #RegionyNexery2025 "Cyfrowy most pokoleniowy oczami Polaków w różnym wieku", przeprowadzonego przez K+Research dla firmy dostarczającej multi-światłowód Nexera.
Najbardziej sceptyczne wobec treści znalezionych w internecie są pokolenia Z (osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem) i Baby Boomers (osoby urodzone między 1946 a 1964 rokiem), w których odsetek ufających wynosi odpowiednio: 38 proc. i 35 proc. (w 2024 roku było to: 47 proc. i 50 proc).
Czytaj też: "1670" najbardziej angażującym polskim serialem w mediach społecznościowych
Pokolenia Y (osoby urodzone między 1981 a 1996 rokiem) i X (osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem) też wykazują spadek zaufania – w ich wypadku wskaźniki wynoszą kolejno: 44 proc. i 46 proc. (w 2024 roku było to: 54 proc. i 53 proc.).
Z badania wynika, że zmniejsza się również zaufanie do treści w mediach społecznościowych. Sięga po nie 32 proc. Polaków (w 2024 roku – 35 proc.).
Jeśli chodzi o codziennie korzystanie ze sztucznej inteligencji, to najczęściej te narzędzia służą Polakom do pozyskiwania informacji (37 proc.) i tłumaczeń (34 proc.). Najwięcej osób, które deklarują, że szukają specjalistycznej wiedzy z wykorzystaniem Chata GPT, należy do pokolenia Z (42 proc.), a najmniej – do Baby Boomers (11 proc.).
Autorzy badania zauważają, że wielu respondentom trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy internet jest dla nich narzędziem godnym zaufania, bo "popularną odpowiedzią w skali od 1 do 6 w kontekście oceny wiarygodności internetu jako źródła informacji była środkowa »3«".
Czytaj też: Onet najczęściej cytowanym medium w sierpniu. "Press" trzeci w swojej kategorii
"Można powiedzieć, że Zetki są szczególnie gotowe do większego ryzyka w kontekście pozyskiwania informacji online" – czytamy w raporcie "Cyfrowy most pokoleniowy oczami Polaków w różnym wieku". – "Częściej niż przedstawiciele innych generacji »muszą« wiedzieć, kiedy coś nowego wydarzy się w sieci (38%) i nie zastanawiają się zbyt długo nad konsumowaną treścią. I niestety, często płacą za to pomyłkami – 39% przedstawicieli tej generacji doświadczyła sytuacji, w której uwierzyła w informację wyglądającą na wiarygodną, ale ostatecznie będącą fake newsem. Starsi z pokolenia Baby Boomers w większości (54%) uważają, że nie doświadczyli takiego zjawiska. Pytanie, czy rzeczywiście byli odporni na fake newsy, czy niestety nieświadomi, że zostali oszukani" – dodano w raporcie.
Najbardziej sceptyczne wobec treści znalezionych w sieci są osoby z pokolenia Z i Baby Boomers (fot. materiały prasowe)
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2025 roku metodą ankiety internetowej (CAWI) na dwóch próbach badawczych (łącznie 2809 wywiadów).
Czytaj też: Kanał Zero najpierw promował Grzegorza Brauna, a teraz próbuje się od niego odciąć
(MAK, 28.09.2025)










