WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Luty 23, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP przeprosi za materiał dyskredytujący środowiska LGBT. "Nowa jakość”

W nowej sytuacji politycznej władze TVP wycofały apelację w sprawie korzystnego dla środowisk LGBT wyroku dotyczącego filmu "Inwazja" (fot. materiały prasowe)

Telewizja Polska musi przeprosić w głównym wydaniu informacji za homofobiczne treści wyemitowane w filmie "Inwazja” przed wyborami parlamentarnymi w 2019 roku. A także zapłacić 35 tys. zł zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych działających na rzecz osób LGBT. To skutek uprawomocnienia korzystnego dla aktywistów LGBT wyroku sądu pierwszej instancji z 2022 roku.

Chodzi o materiał wyemitowany 10 października 2019 roku po głównym wydaniu "Wiadomości" na antenie TVP 1 autorstwa Marcina Tulickiego (reżyseria) i Przemysława Wenerskiego (scenariusz).

- Ten pseudoreportaż TVP nadała w czasie największej oglądalności, przed wyborami do parlamentu - wspomina w rozmowie z "Presserwisem” Anna Maria Linczowska z Kampanii Przeciw Homofobii. - Jego celem była dyskredytacja środowiska LGBT+. Autorzy stawiali znak równości między LGBT a pedofilią, niezgodnie z prawdą wywodzili, że nasze aktywistki i aktywiści płacą poszczególnym osobom za udział w marszach równości - dodaje.

Czytaj też: Radio Kraków nie ma pieniędzy, więc sprzedało swój fortepian za milion złotych

Anna Maria Linczowska przypomina, że podczas kampanii wyborczej w 2019 roku środowiska LGBT stały się obiektem intensywnych ataków polityków prawicy. - Wtedy zaczęły powstawać w Polsce Strefy Wolne od LGBT. TVP jako główna tuba propagandy PiS nakręcała spiralę nienawiści - dodaje.

W reakcji na emisję "Inwazji” grupa przedstawionych w filmie aktywistek i aktywistów - Magdalena Świder, Monika Tichy, Elżbieta Podleśna, Karol Opic, Krzysztof Listowski, Paweł Szamburski i Paweł Ziemba - złożyła pozew na drodze cywilnej w przekonaniu, że materiał naruszał ich dobro osobiste.

W czerwcu 2022 roku sąd pierwszej instancji nakazał TVP zapłatę ponad 35 tys. zł zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych działających na rzecz osób LGBT w Polsce, m.in. Fundacji Trans-Fuzja i Kampanii Przeciw Homofobii, oraz nakazał TVP emisje przeprosin w głównym wydaniu "Wiadomości".

Sędzia Rafał Wagner w uzasadnieniu wyroku zaznaczył, że faktycznym celem filmu było zohydzenie środowiska LGBT. Wyraził też przekonanie, że TVP wykorzystała społeczność LGBT do trwającej wówczas kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi.

Telewizja Polska złożyła apelację od wyroku. Jej nowe władze zdecydowały o wycofaniu apelacji, dzięki czemu wyrok sądu pierwszej instancji się uprawomocnił.

- Wycofanie apelacji przez TVP jest zapowiedzią nowej jakości w mediach publicznych i potwierdza, że nie ma w nich miejsca na homofobię - mówi Anna Maria Linczowska. Podkreśla, że materiał "Inwazja" nigdy nie powinien zostać wyemitowany, ponieważ  powiela nieprawdziwe i krzywdzące informacje, budzi wątpliwości co do rzetelności i etyczności jego przygotowania.

(JF, 23.02.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.