Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Sierpień 26, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Ruch wypowiada umowy części lokalnych wydawców. "Optymalizacja kosztów"

Ruch rezygnuje z kolportażu lokalnych gazet z powodu wysokich kosztów tej usługi (fot. materiały prasowe)

Ruch SA nie chce już kolportować tygodników lokalnych i rozwiązuje z nimi umowy. Sieć sprzedaży firmy się kurczy, a model biznesowy zmienia. Ruch wypowiadanie umów tłumaczy sytuacją finansową. – To kwestia optymalizacji kosztów – mówi Karina Zawadzka, kierowniczka zespołu współpracy z wydawcami spółki.

Pierwsze wypowiedzenia umów zostały wysłane przez Ruch do lokalnych wydawców około trzech miesięcy temu. – Początkowo myślałem, że to kolejne wypowiedzenie "techniczne", po którym prześlą nam nowe warunki umów – mówi Mateusz Orzechowski, szef Grupy Wydawniczej Wspólnota, wydającej na Lubelszczyźnie 11 tygodników i portali lokalnych. – Okazało się jednak, że to wypowiedzenie definitywne, a Ruch rezygnuje u nas z części punktów sprzedaży.

Czytaj też: Orlen namawia do prenumeraty swoich dzienników i nazywa je lokalnymi. Lokalni wydawcy oburzeni

Orzechowski, który jest wiceprezesem Stowarzyszenia Mediów Lokalnych, dodaje, że podobny problem mają też inni wydawcy.

"Koszty znacząco przekraczają przychody"

Redukcja sieci punktów detalicznych Ruchu trwa od ponad roku. Tylko w 2022 roku spółka zmniejszyła ją o 20 proc. – do 814 punktów (według danych z raportu rocznego spółki). Jednocześnie przestała dostarczać prasę do sklepów Biedronki i Lidla. Jego miejsce zajął tam Garmond Press. Lokalni wydawcy na tym nie skorzystali, ponieważ Garmond do dziś, mimo wcześniejszych zapowiedzi, nie wprowadził do sieci marketów ich tytułów.

Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, twierdzi, że na razie może chodzić o pojedyncze przypadki związane właśnie z kurczeniem się sieci sprzedaży Ruchu.

Czytaj też: Dziennikarz PAP wygrywa z agencją proces w sprawie dyscyplinarnego zwolnienia

W ubiegłym roku Ruch usiłował wymusić na wydawcach dodatkową opłatę za kolportaż – od 10 do 15 groszy za każdy egzemplarz gazety wprowadzony do obrotu. Wobec zdecydowanego sprzeciwu wydawców i ich stowarzyszeń opłaty ostatecznie nie wprowadzono.

Biuro prasowe Orlenu, które przejęło całą oficjalną zewnętrzną komunikację Ruchu, przyznaje: "Orlen zgodnie z zapowiedziami prowadzi działalność spółki Ruch tak, by wspierać jej najsilniejsze i najbardziej dochodowe obszary, jednocześnie szanując jej wieloletnią tradycję. Rozwijamy kluczowe obszary usług, wykorzystując przy tym duży potencjał pracowników spółki. Niestety w przypadku niektórych umów koszty ich wykonywania znacząco przekraczają osiągane przychody, a poziom ich zwrotów sięga połowy zakontraktowanych tytułów. Nie wykluczamy jednak dalszej współpracy, jeśli jej warunki będą satysfakcjonujące dla obydwu stron" – napisano w odpowiedzi na pytania "Presserwisu".

Czytaj też: Sąd Najwyższy oddalił kasację w sprawie śmierci Igora Stachowiaka w komisariacie

(PAR, 26.08.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.