Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Lipiec 29, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP wciąż milczy w sprawie autora pytań z debaty prezydenckiej w 2020 roku

W debacie prezydenckiej z 17 czerwca 2020 roku wzięło udział 11 polityków (screen Tvp.info)

Telewizja Polska wciąż nie ujawniła nazwiska autora pytań z debaty prezydenckiej w 2020 roku. Stacja będzie mogła dalej grać na zwłokę, jeśli złoży skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w postępowaniu, jakie wytoczyła jej Sieć Obywatelska.

Przypomnijmy, że chodzi o ujawnienie autora pytań zadawanych podczas debaty zorganizowanej 17 czerwca 2020 roku przed pierwszą turą wyborów prezydenckich, która odbyła się 28 czerwca. Według części kandydatów pytania te uznane zostały za stronnicze.

Pytania ze spotu Andrzeja Dudy?

Prowadzący debatę Michał Adamczyk pytał m.in. o przygotowania do I komunii na lekcjach religii w szkole i zgodę na małżeństwa homoseksualne. Jeszcze przed rozpoczęciem debaty Adamczyk wyraził obawę o ataki na TVP. "Mam nadzieję, że kandydaci będą odpowiadać na pytania, a nie obsesyjnie atakować Telewizję Polską" – powiedział.

Czytaj też: Dziennikarze na telefon w mailach Dworczyka. „Czy moglibyście rozreklamować?”

Jak mówi „Presserwisowi” Martyna Bójko, Sieć Obywatelska już 25 czerwca 2020 roku zwróciła się z wnioskiem o ujawnienie autora pytań zadanych w debacie. Choć stacja miała na odpowiedź 14 dni, pismo w tej sprawie wysłała dopiero 3 miesiące później.

– Gdyby TVP trzymała się terminów, otrzymalibyśmy odpowiedź jeszcze przed drugą turą wyborów prezydenckich – zaznacza Bójko. – Pytania zadane podczas debaty były łudząco podobne do tych ze spotu wyborczego Andrzeja Dudy, co rodziło podejrzenie, że podsunął je sztab urzędującego prezydenta. A żaden z kandydatów nie powinien znać pytań przed spotkaniem – dodaje.

Ostatecznie TVP odmówiła udzielenia odpowiedzi, powołując się na przewidzianą w ustawie o dostępie do informacji publicznej ochronę prywatności osób fizycznych oraz art. 15 ust. 1 ustawy Prawo prasowe, zgodnie z którą autorowi materiału prasowego przysługuje prawo zachowania w tajemnicy swego nazwiska.

Szansa na poznanie autora pytań

Teraz, niemal dwa lata później, po wielu zawirowaniach proceduralnych Wojewódzki Sąd Administracyjnym orzekł, że pytania do kandydatów nie są materiałem prasowym, nie podlegają więc prawu prasowemu. Wszelkie kwestie związane z organizacją debaty reguluje kodeks wyborczy, a jej szczegółowy przebieg opisany jest w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Czytaj też: RPO ma dwa tygodnie na apelację ws. przejęcia Polska Press przez PKN Orlen

Jeśli Telewizja Polska nie złoży skargi kasacyjnej, będzie zobowiązana zrealizować wyrok WSA i jest szansa na poznanie nazwiska autora pytań.

Martyna Bójko z Sieci Obywatelskiej zauważa, że złożenie skargi do NSA odwlekłoby sprawę nawet o kolejne dwa lata. – To byłaby typowa gra na zwłokę, bo rzadko w takich sprawach Naczelny Sąd Administracyjny podważa wyroki WSA – tłumaczy. – Jednocześnie terminy posiedzeń są odległe, więc jeszcze długo nie dowiedzielibyśmy się, kto układał pytania do debaty.

Nie otrzymaliśmy odpowiedzi od rzecznika TVP, czy stacja zamierza złożyć skargę kasacyjną. Na zaskarżenie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego TVP ma 30 dni.

Czytaj też: Wyniki prac Państwowej Inspekcji Pracy w RAS Polska objęte tajemnicą

(MZD, 29.07.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.