Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 10, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Sieć naukowa EDMO ustaliła, co należy zrobić, aby skutecznie walczyć z dezinformacją

EDMO chce stworzyć ogólnounijną sieć do walki z dezinformacją (screen: EDMO)

European Digital Media Observatory (EDMO), sieć naukowa do której należą m.in. Stowarzyszenie Demagog, Uniwersytet SWPS i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, opracowała zalecenia dotyczące walki z dezinformacją.

Grupa zadaniowa EDMO analizowała materiały dostępne w mediach społecznościowych i mediach tradycyjnych dotyczące wojny w Ukrainie. W kręgu jej zainteresowań były też wprowadzające w błąd reklamy, satyra i parodia oraz wiadomości i komentarze jednoznacznie stronnicze.

Czytaj też: Elon Musk zrywa porozumienie i rezygnuje z zakupu Twittera

– Rekomendacje są rezultatem czterech miesięcy naszej pracy. Przez cały ten czas analizowaliśmy, w jaki sposób kształtowała się infosfera, jaką rolę w dyskursie publicznym odgrywała dezinformacja, jak zmieniały się narracje wokół wojny – mówi Paweł Terpiłowski, redaktor naczelny portalu Demagog.pl.

Efektem pracy grupy zadaniowej jest lista zaleceń, które mają pomóc w walce z dezinformacją. Koncentrują się one na utworzeniu niezależnej i ponadnarodowej sieci fact-checkingowej, która zajęłaby się opracowaniem zasad reagowania na bieżące i kryzysowe wyzwania informacyjne. EDMO sugeruje też, aby położyć większy nacisk na edukację w zakresie dezinformacji i umiejętności korzystania z mediów, a platformy internetowe powinny udostępniać dane źródłowe dotyczące publikowanych treści. 

EDMO chce stworzyć systemy monitorowania mediów, które pozwolą wychwytywać treści dezinformacyjne. Sugeruje również stworzenie przejrzystego systemu usuwania i archiwizacji szkodliwych treści, co ma pozwolić na ich wykorzystywanie do badań i ewentualnych śledztw.

Czytaj też: RASP wydał oświadczenie w sprawie "Newsweeka". Chce pozwać Holzera

W zaleceniach pojawia się też kwestia pomocy psychologicznej dla naukowców, fact-checkerów i dziennikarzy analizujących informacje wojenne i prowadzących własne dochodzenia w sprawach związanych z dezinformacją. 

Zdaniem Pawła Terpiłowskiego obecne działania podejmowane w zakresie walki z dezinformacją są, w większości przypadków, doraźne, reakcyjne i jednostkowe. – W rezultacie są nieskuteczne w przeciwdziałaniu tak holistycznemu zagrożeniu, jakim jest dezinformacja – mówi. Zaznacza, że zalecenia EDMO, aby były skuteczne, to powinny być realizowane na wielu płaszczyznach – począwszy od odpowiednich regulacji prawnych, przez wymogi transparentności danych agregowanych przez bigtech, budowę odpowiednich kanałów wymiany informacji, a skończywszy na działaniach edukacyjnych.

EDMO została stworzona w oparciu o Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji. Wiedzę ekspercką zapewnia jej Szkoła Zarządzania Międzynarodowego i Centrum ds. Pluralizmu Mediów i Wolności Mediów, a zaplecze techniczne – datalab na duńskim Uniwersytecie Aarhus i Centrum Technologiczne w Atenach.

Czytaj też: Nowy „Press": Lichnerowicz i Górniak o wojnie, która nie jest kobietą, a także Lis, Grzędziński, Gebert oraz Jeleniewska z TikToka

(PAR, 10.07.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.