O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: RADIO

Dodano: Lipiec 09, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Radio Nowy Świat to udany projekt, ale model jego finansowania ryzykowny

Radio Nowy Świat nadaje w internecie i jest finansowane przez słuchaczy (fot. Jakub Kamiński/East News)

Internetowe Radio Nowy Świat, które utrzymuje się z wpłat od słuchaczy, obchodzi pierwsze urodziny. Pytani przez "Press" eksperci nie mają wątpliwości, że projekt jest udany. Nie są jednak zgodni co do modelu finansowania, na który zdecydowała się rozgłośnia.

Magda Jethon, redaktor naczelna Radia Nowy Świat ocenia, że pierwszy rok funkcjonowania stacji obfitował w sukcesy.

- Przede wszystkim, udało nam się dokonać czegoś, co wydawało się niemożliwe - czyli stworzyć radio społecznościowe na tak dużą skalę i na tak wysokim poziomie. Zebrać wokół tego projektu wspaniałych ludzi - zarówno w redakcji, jak i w gronie słuchaczy i patronów - mówi Jethon.

Jej zdaniem najmocniejszą stroną radia jest zaangażowana społeczność. Przypomina, że stacji udało się zbudować zaplecze techniczne, w tym to do nadawania zdalnego w czasie pandemii. Dodaje, że wśród najważniejszych planów stacji jest rozwinięcie działalności koncertowej.

Redaktor naczelna Radia Nowy Świat nie ukrywa, że w pierwszym roku rozgłośnia miała też trudniejsze chwile. Wspomina o "zawirowaniach kadrowych" (np. rezygnacja Patrycji Macjon - przyp. red.). oraz śmierci Krzysztofa Łuszczewskiego, dyrektora muzycznego Radia Nowy Świat.

- Nie było nam też łatwo, kiedy pojawiły się rozbieżności w wizji funkcjonowania i kierunku rozwoju tego miejsca (odejście prezesa Piotra Jedlińskiego - przyp. red.). Na szczęście to wszystko mamy już za sobą - podkreśla.

Przemysław Szubartowicz, redaktor naczelny portalu Wiadomo.co oraz felietonista Interia.pl, uważa, że Radio Nowy Świat osiągnęło sukces, choć wymuszony przez władzę, która doprowadziła do zmian w radiowej Trójce.

- Trójki już prawie nikt nie słucha, bo stała się "pisowską Trujką", a Radio Nowy Świat odnalazło się na bardzo specyficznym inteligenckim rynku, ma patronów i słuchaczy. Szczególnie lubię audycję Andrzeja Poniedzielskiego - mówi Szubartowicz.

Do słuchania Radia Nowy Świat przyznaje się też Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onet.pl.

- Cieszę się, że im się udało. Ważne, że finansowo są zabezpieczeni. Radiu Nowy Świat życzę, żeby ich słuchacze byli tak wierni jak teraz - mówi Węglarczyk.

- To ciekawy projekt, bo finansowany przez słuchaczy. Dobrze, że powstał. Na pewno straciła na tym radiofonia publiczna - dodaje Adam Rudawski, były prezes Radia Szczecin.

Rozmówcy "Press" mają jednak różne zdania w sprawie modelu finansowania Radia Nowy Świat. Zdaniem Przemysława Szubartowicza, w czasach nieautokratycznych opłaty wnoszone przez widzów, czytelników czy słuchaczy nie są koniecznością, ale opcją.

- Rozgłośnia tego typu powinna być zainstalowana w systemie mediów publicznych, gdyż trzyma jakość i spełnia misję, tak jak dawna Trójka. Jeśli jednak będziemy tu mieć Budapeszt w Warszawie, taki sposób istnienia tego typu rozgłośni może stać się koniecznością - ocenia publicysta.

Według Bartosza Węglarczyka przyszłością mediów jest powrót do korzeni, czyli do płacenia za treści.

- Sytuacja, w której społeczeństwo nie utrzymuje mediów sprawujących kontrolę nad władzą, okazała się być chorą sytuacją. Nie uważam jednak, że modelem biznesowym jest proszenie ludzi o pieniądze, a raczej zawieranie z nimi pewnej umowy: wykonujemy pracę, a ty płacisz nam pensję w postaci abonamentu - podsumowuje Węglarczyk.

Według Adama Rudawskiego projekty finansowane przez odbiorców na stałe będą obecne na polskim rynku medialnym, ale być może w innym niż aktualnie kształcie.

- Moim zdaniem radiofonia pójdzie w takim kierunku jak na platformach streamingowych: ludzie będą opłacać kanały, których chcą słuchać, uiszczając mikroopłaty - komentuje.

Z kolei młodzi ludzie - zdaniem Rudawskiego - kontent słowny będą konsumowali w postaci podcastów, bo muzykę znajdują w innych miejscach, np. na YouTube.

Radio Nowy Świat wystartowało 10 lipca 2020 roku. Trzon redakcji stanowią byli dziennikarze Programu Trzeciego Polskiego Radia. Od początku rozgłośnia nie emituje reklam i jest finansowana ze środków od słuchaczy. Przekroczyła próg 10 mln zł ze zbiórki społecznej. Ma ponad 30 tys. patronek i patronów, którzy co miesiąc wpłacają 633 tys. zł. Liczba patronów i wpłat jednak spada. Dla porównania na początku października ub.r. stacja miała 740 tys. zł miesięcznie od prawie 32 tys. patronów.

Na rynku działa też inna rozgłośnia tworzona przez byłych dziennikarzy Trójki - Radio 357. Nadaje regularny program od 5 stycznia 2021 roku i również jest finansowana przez wpłaty na Patronite.

Na 10 lipca, w dniu pierwszych urodzin, Radio Nowy Świat przygotowało specjalną ramówkę, w której znajdą się m.in. program Magdy Jethon i Marii Zamachowskiej "To jest Radio Nowy Świat" o historii rozgłośni oraz koncert nawiązujący formułą do programu "Szansa na sukces".

(MNIE, 09.07.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.