Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Lipiec 17, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Radio Nowy Świat bez odgrzewanych kotletów

Koncert Limbowski&Sosnowski inaugurujący start Radia Nowy Świat (fot. Jakub Kaminski/East News)

Radio Nowy Świat może przełamać monopol stacji koncesjonowanych na rynku radiowym, ale musi postawić na większą interakcję ze słuchaczami w czasie rzeczywistym – oceniają eksperci po pierwszych dniach działalności internetowej stacji.

Radio Nowy Świat wystartowało tydzień temu. - To nie jest stara Trójka, to nie jest nowa Trójka, to jest Radio Nowy Świat - przywitał słuchaczy podczas pierwszego programu Wojciech Mann. Audycję "Poranna Manna" rozpoczął utworem "All you need is love" zespołu The Beatles. 

Rafał Olejniczak, redaktor naczelny Radia Zet w latach 2011-2015 i były szef stacji radiowych Eurozet, uważa, że RNŚ może być "początkiem łamania monopolu stacji koncesjonowanych". - Na rynku jest duża potrzeba węższego sprofilowania stacji, żeby docierać do małych grup słuchaczy o jasno określonych potrzebach i oczekiwaniach. Liderem rynku jest stacja bardzo uniwersalna, dla każdego, a kolejne ją naśladują. Mało kto ma odwagę się wyróżnić, bo to się nie opłaca. Radio Nowy Świat to nie nowa Trójka czy jej kopia: to zupełnie nowe przedsięwzięcie, bazujące na tradycji radiowej połączonej z możliwościami nowoczesnych technologii, które wychodzą naprzeciw tej sprofilowanej grupie słuchaczy – zaznacza.

"Robienie radia po staremu"

Olejniczak jest jednak zaskoczony, że radio od początku nie wykorzystało możliwości, jakie daje interaktywność. - Pierwszego dnia było bardzo radiowe, mało społecznościowe. Uroczo staroświeckie, kiedy Mann czytał maile od słuchaczy. Stacja nie wykorzystała potencjału, jaki daje kontakt ze słuchaczem w czasie rzeczywistymi przez wiele kanałów - mówi Olejniczak.

Press

Screen Nowyswiat.online

Na brak interakcji ze słuchaczem zwraca uwagę także Michał Marcinik, właściciel platformy AdTonos zajmującej się streamingowaniem reklam, założyciel i redaktor naczelny pierwszego polskiego radia internetowego Radio Net. - To robienie radia po staremu: siedź i słuchaj. A ja chciałbym nagrać wiadomość na WhatsAppie, żeby radio puściło dedykację dla mamy albo że nie zgadzam się ze słowami gościa. Brakuje takich elementów. Posiadanie konta na Facebooku, Instagramie, Twitterze nie jest już sexy. Jeśli mógłbym wejść na stronę i zobaczyć wszystkie interakcje z sieci społecznościowych, jakie w danym momencie ma stacja, co piszą słuchacze, co jej wysyłają, to zbudowałoby dużą lojalność – podkreśla Marcinik.

"Świeża playlista"

- To jest Trójka Magdy Jethon ze wszystkimi wadami i zaletami. Zaletą jest merytoryczna jakość, poziom jest godny pozazdroszczenia, tak powinno brzmieć Polskie Radio. Nie do zniesienia jest typowo trójkowe zadęcie, nadęcie – komentuje Urszula Prussak, była dyrektor muzyczna Chillizet i była szefowa muzyczna rozgłośni regionalnej Polskiego Radia RDC, dziś w zespole Radiospacja.pl. - Świeża jest playlista pomiędzy autorskimi audycjami, to nie są odgrzewane kotlety. Słychać i czuć ciekawość muzyki. Jakość techniczna jest super, żadnych trzasków czy szumów. Jethon podeszła do tworzenia radia całkowicie profesjonalnie – zaznacza Prussak. Chwali prowadzących, w tym Mateusza Andruszkiewicza. - To jest klasa radiowca, jeśli chodzi o polszczyznę, budowanie zdań, napięcia, dynamikę wypowiedzi – wymienia.

Grzegorz Ułan, który od kilku lat opisuje technologie i media w serwisie Antyweb.pl, zwraca uwagę, że stacja wyróżnia się na tle innych radiowych projektów (Newonce.radio czy Halo Radio) profilem kulturalno-rozrywkowo-muzycznym. - Bliżej im do starej dobrej Trójki. Sami się od tego odcinają, ale nie da się tego zrobić: są tu znane z Trójki głosy i RNŚ będzie z nią przez słuchaczy utożsamiane – mówi. Chwali też model finansowania radia. - Na podstawie deklarowanych wpłat będzie można na bieżąco obserwować, czy wypełniana jest misja. Jeśli finansowanie nie zmniejszy się, będzie to oznaczać, że patroni są zadowoleni. Jeśli deklarowana miesięcznie kwota będzie spadać, będzie można reagować – zaznacza.

Rafał Olejniczak podkreśla, że finansowanie radia ze środków wpłacanych przez słuchaczy "oznacza wielką wolność i wielką wobec nich odpowiedzialność". - Twórcy mają szansę w pełni wykorzystać wolność programową, nie wiążą ich zapisy koncesyjne, ograniczeni są tylko swoją kreatywnością. To słuchacze fundują działalność stacji, trzeba spełnić ich oczekiwania. Radio powinno zachować balans między dopasowaniem do odbiorców a proponowaniem własnych pomysłów – kończy.

2 mln na Patronite

Radio Nowy Świat w dniu debiutu zebrało 450 tys. słuchaczy. W piątek kwota zebrana na RNŚ w serwisie Patronite.pl przekroczyła 2 mln zł. Zaledwie trzy miesiące od uruchomienia zbiórki. 

Zespół Radia Nowy Świat liczy ponad 60 osób. Część z nich wcześniej związana była z Programem III Polskiego Radia. Szefową rozgłośni jest Magda Jethon, była dyrektor i redaktor naczelna radiowej Trójki.

Audycje w rozgłośni prowadzą m.in. Wojciech Mann, Jerzy Sosnowski, Jan Chojnacki, Tomasz Raczek i Marcin Kydryński.

Utrzymanie rozgłośni ma kosztować 300 tys. zł miesięcznie.

(JSX, 17.07.2020)

Pozostałe tematy weekendowe

Koncesje Wnet
W mediach coraz mniej o koronawirusie
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.