Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Styczeń 04, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Naczelny „Press”: Media prywatne powinny pozostać prywatnymi

Po trzech latach straszenia repolonizacją, a potem demonopolizacją mediów Prawu i Sprawiedliwości udało się niewiele. Naciskami albo pieniędzmi skłoniło jeden duży portal i jedną dużą telewizję, by ich dziennikarze lepiej od pozostałych dostrzegali zalety nowej władzy i wady tego, co działo się przez „osiem ostatnich lat”.

A plany były dużo większe. Polskie media, podobnie jak te na Węgrzech, miały wspierać dobrą zmianę, a przynajmniej nie rzucać jej kłód pod nogi. Orbán poradził sobie z tym problemem doskonale. Jak twierdzą węgierscy dziennikarze, wielokrotnie alarmowali Unię Europejską, że w sprawie mediów trzeba go zatrzymać, bo zaraza może się roznieść po całym kontynencie. „To wasza wewnętrzna sprawa, my nie mamy instrumentów” – odpowiadali  im unijni urzędnicy. Orbán zrobił więc, co chciał: połączył 500 mediów w jeden państwowy koncern, jak za komuny. Węgrzy mogą sobie teraz prawdę czytać na kilku portalikach, ale nawet nie chce im się jej szukać. A węgierscy orbanowscy dziennikarze „nie widzą nic wstydliwego w tym, że są propagandystami”. Bo jak twierdzą, „praca dziennikarska jest pracą polityczną: każdy żurnalista reprezentuje interesy i ideologię właściciela. Nawet są z tego dumni! Bo »pracują dla narodu i kraju«” – mówi nam w świetnym wywiadzie Attila Bátorfy, dziennikarz Átlátszó.hu.

Nie mając nic lepszego do roboty, nasza władza zabrała się więc za administracyjne nękanie dziennikarzy. ABW i policja wchodziły do domów dziennikarzy lub zapraszały na komisariat, by przesłuchać jako podejrzanych w sprawach, w których nie powinni być nawet świadkami.

Kuriozum roku stało się zaś zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, które prezes rzeszowskiego radia publicznego złożył do prokuratury na własną dziennikarkę, bo wpuściła na antenę niepoprawnego politycznie słuchacza.

W dodatku w chwili, gdy piszę te słowa, nie wiadomo, jak zakończy się transakcja, która może najszybciej nas przybliżyć do budapeszteńskich standardów w mediach. Podobno jeden z dużych państwowych banków przyrzekł, że mała, ale za to należąca do senatora PiS oraz Jacka Karnowskiego firemka medialna ma szansę dostać ogromny kredyt, by mogła przejąć Radio Zet, drugą stację w Polsce.

Nie wierzę w to. Twórca Zetki, niezależny dziennikarz, korespondent „Le Monde”

Andrzej Woyciechowski nigdy by się nie zgodził, by jego radio służyło jakiejkolwiek partii politycznej

i szybciej w tej sytuacji wyłączyłby nadajniki. Nie wierzę, że władza zdecyduje się na taki gwałt na mediach.

Dlatego powtórzę życzenia Mariusza Gierszewskiego z Radia Zet: „Aby media publiczne były zawsze publicznymi, a media prywatne pozostały prywatnymi”. Ale jeśli tak się nie stanie, a my solidarnie nie zaprotestujemy – niech nas nazywają jak tych na Węgrzech. Nie dziennikarzami, tylko aktorami politycznymi.

Komentarz redaktora naczelnego "Press" ukazał się w najnowszym numerze magazynu. Zobacz też cytowaną rozmowę "Polityczni aktorzy" z Attilą Bátorfym z serwisu Átlátszó.hu.

Andrzej Skworz

Pozostałe tematy weekendowe

W niemieckich mediach Polska „się klika”
Jak na Zachodzie bada się oglądalność?
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Styczeń 04, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Press” szuka asystenta lub asystentki działu reklamy i eventów

Wydawca magazynu "Press", newslettera „Presserwis" oraz organizator konkursów Grand Press, Grand Press Photo, Grand Video Awards szuka

asystenta/asystentki działu reklamy i eventów

Miejsce pracy: Poznań

Stawiamy na kreatywność, dobrą organizację czasu pracy, umiejętność pracy w zespole, radzenie sobie ze stresem.       
 
Mile widziane doświadczenie w dziale sprzedaży, niekoniecznie w mediach.

Jeśli chcesz współtworzyć przyjacielski klimat tego miejsca, będzie nam bardzo miło, jeśli prześlesz swoje CV oraz list motywacyjny. Wystarczy kilka szczerych słów o sobie, o tym, czego szukasz i co jest dla Ciebie ważne w nowej pracy.

CV i list motywacyjny prześlij na: rekrutacja@press.pl. Pamiętaj, by dołączyć klauzulę o danych osobowych.

Zadzwonimy do Ciebie i zaprosimy na rozmowę do biura przy ulicy Mazowieckiej w Poznaniu. Bądźmy w kontakcie.

Przed spotkaniem przeczytaj o nas.

(04.01.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.