Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Listopad 19, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Meta nie musi sprzedawać WhatsAppa i Instagrama. Firma Zuckerberga wygrywa proces

Sąd uznał, że Meta nie naruszyła prawa antymonopolowego, kupując Instagrama za 1 mld dol. w 2012 roku i WhatsAppa za 19 mld dol. w 2014 (fot. Artapixel/Pixabay.com)

Meta po pięciu latach wygrała proces antymonopolowy wytoczony przez Federalną Komisję Handlu (FTC). Oznacza to nie tylko, iż firma nie jest monopolistą, ale też, że nie musi sprzedawać ani WhatsAppa, ani Instagrama.

W opinii wydanej przez Sąd Okręgowy USA dowodzony przez sędziego Jamesa Boasberga podano, że FTC nie udowodniła, by koncern Meta Platforms naruszył prawo antymonopolowe, kupując Instagram za 1 mld dol. w 2012 roku i WhatsApp za 19 mld dol. w 2014.

Meta nie jest obecnie monopolistą

FTC udało się jedynie ujawnić dowody wskazujące na to, że Meta – wówczas znana jako Facebook – była zaniepokojona szybkim rozwojem Instagrama i konkurencją, jaką mógł on stwarzać.

Czytaj też: Jeff Bezos uruchamia start-up AI Prometheus z kapitałem 6 mld dol.

Sędzia Boasberg nie orzekał jednak o tym, czy Meta działała wówczas jako monopolista, lecz o tym, czy jest nim obecnie. Wskazał na aplikacje takie jak TikTok jako dowód na to, że Meta ma konkurencję.

"Sytuacja, która istniała zaledwie pięć lat temu, kiedy Federalna Komisja Handlu wniosła pozew antymonopolowy, uległa znaczącej zmianie" – napisał Boasberg w swojej opinii. 

Cios dla Federalnej Komisji Handlu USA

Orzeczenie to daje firmie Big Tech pierwsze zdecydowane zwycięstwo w walce z restrykcjami antymonopolowymi rozpoczętymi podczas pierwszej kadencji prezydenta Donalda Trumpa.

Czytaj też: Apple szykuje się na odejście Tima Cooka z funkcji dyrektora generalnego

To także cios dla Federalnej Komisji Handlu USA, która prowadzi osobne postępowanie antymonopolowe przeciwko Amazonowi. Komisja starała się zmusić Meta do restrukturyzacji lub sprzedaży Instagrama i WhatsAppa w celu przywrócenia konkurencji na rynku argumentując, że firma wydała miliardy dolarów na przejęcia, aby wyeliminować nowych konkurentów.

Podczas procesu rozpoczętego w kwietniu br. FTC powoływała się na oświadczenia Facebooka dotyczące transakcji, w tym na e-mail z 2008 roku, w którym prezes Mark Zuckerberg stwierdził, że "lepiej kupować niż konkurować".

Czytaj też: Globalna awaria Cloudflare zablokowała serwisy także polskich wydawców

(MAC, 19.11.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.