Koszty działalności Krajowego Instytutu Mediów  |  Polacy coraz częściej newsów szukają w internecie  |  Przychody Polityki Insight  |  DDB Warszawa i McCann Poland z nagrodami  |  Menedżer odchodzi z Agory  |  Produkująca seriale firma Telemark ze wzrostem  |  Właściciel dolnośląskiego multipleksu telewizyjnego na minusie  |  Lista "Top Women in Global Cinema"  |  FoodCare wybiera agencję reklamową  |  Sponsoring w Banku Pekao SA  |  Xtreme Fitness Gyms współpracuje  |  Gmina Wisła planuje kampanię  |  Chromatique wspiera Persil  |  Fundacja Legii i Screen Network zaangażowane w kampanię  |  Bunge Polska rusza  |  Netflix we Francji będzie udostępniać kanały TF1  |  "The New York Times" wprowadza subskrypcje dla rodzin i znajomych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Koszty działalności Krajowego Instytutu Mediów  |  Polacy coraz częściej newsów szukają w internecie  |  Przychody Polityki Insight  |  DDB Warszawa i McCann Poland z nagrodami  |  Menedżer odchodzi z Agory  |  Produkująca seriale firma Telemark ze wzrostem  |  Właściciel dolnośląskiego multipleksu telewizyjnego na minusie  |  Lista "Top Women in Global Cinema"  |  FoodCare wybiera agencję reklamową  |  Sponsoring w Banku Pekao SA  |  Xtreme Fitness Gyms współpracuje  |  Gmina Wisła planuje kampanię  |  Chromatique wspiera Persil  |  Fundacja Legii i Screen Network zaangażowane w kampanię  |  Bunge Polska rusza  |  Netflix we Francji będzie udostępniać kanały TF1  |  "The New York Times" wprowadza subskrypcje dla rodzin i znajomych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Koszty działalności Krajowego Instytutu Mediów  |  Polacy coraz częściej newsów szukają w internecie  |  Przychody Polityki Insight  |  DDB Warszawa i McCann Poland z nagrodami  |  Menedżer odchodzi z Agory  |  Produkująca seriale firma Telemark ze wzrostem  |  Właściciel dolnośląskiego multipleksu telewizyjnego na minusie  |  Lista "Top Women in Global Cinema"  |  FoodCare wybiera agencję reklamową  |  Sponsoring w Banku Pekao SA  |  Xtreme Fitness Gyms współpracuje  |  Gmina Wisła planuje kampanię  |  Chromatique wspiera Persil  |  Fundacja Legii i Screen Network zaangażowane w kampanię  |  Bunge Polska rusza  |  Netflix we Francji będzie udostępniać kanały TF1  |  "The New York Times" wprowadza subskrypcje dla rodzin i znajomych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Maj 17, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Cisza wyborcza jest archaiczna, ale potrzebna. Choć trudno ją wyegzekwować

Zdaniem Marka Tejchmana, zastępcy redaktora naczelnego "Dziennika Gazety Prawnej", cisza wyborcza nie utrudnia pracy poważnym mediom (fot. Albert Zawada/PAP)

Przestrzegania zasad ciszy wyborczej nie da się wyegzekwować w erze mediów społecznościowych. W wyborcze weekendy życie polityczne przenosi się do internetu, gdzie trudno kontrolować zakaz publikacji sondaży i informacji o kandydatach. Jednak zniesienie ciszy wyborczej jeszcze bardziej obniżyłoby poziom debaty publicznej – uważają pytani przez "Presserwis" dziennikarze i publicyści.

Wystąpienia polityczne, manifestacje, audycje radiowe i telewizyjne z udziałem kandydatów, publikacje na ich temat, naklejanie plakatów, publikowanie sondaży wyborczych – to wszystko jest zabronione podczas ciszy wyborczej, która obowiązuje w weekendy wyborcze. Za złamanie zakazu grozi grzywna do 1 mln zł.

"Idea szlachetna, ale naiwna"

– W internecie zakaz obchodzony jest metodą tzw. bazarku – zauważa Jakub Wątor, założyciel i prowadzący autorski kanał na YouTubie, w przeszłości dziennikarz Goniec.pl, a także Magazynu Spider's Web+. – W niedziele wyborcze, by ujawnić wyniki exit polli zdobywane w ciągu dnia, kandydatów przedstawia się pod pseudonimami i przyporządkowuje procentowe liczby poparcia.

Czytaj też: Redakcje zaplanowały na niedzielę wieczory wyborcze. TVN 24, TVP i Onet, Polsat, Republika, RMF FM

W niedzielę wyborczą w wyborach prezydenckich w 2015 roku Andrzej Duda występował w mediach społecznościowych jako "budyń" lub "kiełbasa krakowska". Natomiast jego konkurent, Bronisław Komorowski, jako "kiełbasa myśliwska" i "bigos".

– Cisza wyborcza, która w założeniu ma umożliwić namysł i spokojną refleksję przed podjęciem wyborczych decyzji, to idea szlachetna, ale w pewnej mierze naiwna – mówi Wiesław Władyka, publicysta "Polityki".

– Trudno wyegzekwować przestrzeganie zasad ciszy wyborczej w mediach społecznościowych i blogosferze, gdzie rządzą emocje i panuje stan permanentnej biegunki. Ciszę wyborczą tradycyjnie łamie też Kościół, w niektórych parafiach wierni dostają w niedziele ewidentne wskazówki, jak mają głosować – dodaje.

Cisza wyborcza pochodzi z minionej epoki

W ocenie Wiesława Władyki można sobie wyobrazić opracowanie instrumentów prawnych pozwalających na skuteczne ściganie naruszania ciszy wyborczej w internecie i kościołach. – Wymagałoby to bardzo jednak zmiany prawa i konsensusu ugrupowań politycznych. Sprawa nie jest warta angażowania tak dużej energii – mówi komentator "Polityki".

Czytaj też: Koszty działalności operacyjnej KRRiT w 2024 roku sięgnęły prawie 87 mln zł

– Cisza wyborcza to instytucja konserwatywna w dobrym tego słowa znaczeniu – mówi Marek Tejchman, zastępca redaktora naczelnego "Dziennika Gazety Prawnej". – Jest archaiczna, tak jak archaiczne są peruki noszone przez brytyjskich sędziów. Pochodzą z minionej epoki, ale nikogo nie rażą, natomiast podkreślają powagę sądów na Wyspach – dodaje.

Zdaniem Tejchmana, cisza wyborcza nie utrudnia pracy poważnym mediom. – Naturalnie, wyborcze newsy pojawiają się w pierwszej kolejności w mediach społecznościowych i szeroko pojętym internecie – wskazuje zastępca naczelnego "DGP". – Ale my nie musimy się ścigać na newsy, bo nasza rola polega na wyjaśnianiu rzeczywistości, analizie i zestawianiu faktów, a nie podawania ich w formie cząstkowej – stwierdza.

"Spodziewam się kolejnej edycji bazarku"

– Cisza wyborcza stwarza okazje do emitowania wysokiej jakości materiałów zupełnie niezwiązanych z polityką, którą odbiorcy po wielu tygodniach kampanii są zmęczeni – mówi Piotr Witwicki, dyrektor pionu informacji i publicystyki Telewizji Polsat i redaktor naczelny Interii.

Czytaj też: Poprawia się sytuacja finansowa Jawnego Lublina. Portal ma otrzymać zaległe pieniądze

– W sobotę przed wyborami zaprezentujemy m.in. rozmowę ze Zbigniewem Preisnerem, na naszej antenie pojawi się Richard Gere. Spodziewam się kolejnej edycji bazarku z przeciekami z exit polli w sieci, ale to nie odbije się negatywnie na jakości naszego przekazu. Wręcz przeciwnie, będzie w tych dniach wyższy – dodaje Witwicki.

– Zakaz emisji materiałów związanych z polityką w wyborczy weekend sprawia, że emocje i zainteresowanie czytelników przenoszą się z jakościowych mediów do internetu – zauważa Wiesław Władyka. – Nie odbija się to negatywnie na jakości programów telewizyjnych i sobotnich wydań dzienników, ale na ich zasięgach już tak. W rezultacie przestrzegana wybiórczo cisza wyborcza osłabia, i tak nie najlepszą, pozycję rynkową mediów opiniotwórczych – dodaje Władyka.

Jakub Wątor: – Podczas ciszy wyborczej nagminnie dochodzi do wycieków exit polli, ale przypadki agitacji politycznej są rzadkie. Cisza wyborcza jest w pewnej mierze fikcją. Ale obawiam się, że zniesienie jej umożliwiłoby brutalną agitację w dniu wyborów, co obniżyłoby poziom dyskursu politycznego w większości mediów.

Czytaj też: Pracownik naczelny. Redaktor musi się dziś zajmować niemal wszystkim

(JF, 17.05.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.