Główni kandydaci na prezydenta RP z rekordowymi zasięgami. Efekt debat

Najczęściej padającymi słowami w odniesieniu do Rafała Trzaskowskiego były "telekomunikacja miejska" – przejęzyczenie, które padło podczas telewizyjnej debaty trzech głównych nadawców (fot. Adam Kumorowicz/PAP)
Zasięg publikacji o kandydacie na prezydenta z ramienia Koalicji Obywatelskiej – Rafale Trzaskowskim – wzrósł w drugim tygodniu kwietnia dwukrotnie, a o popieranym przez PiS Karolu Nawrockim przeszło trzykrotnie – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów i Stowarzyszenia Demagog.
Treści na temat Rafała Trzaskowskiego uzyskały między 7 a 13 kwietnia rekordowy wynik – ponad 1 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Żaden z kandydatów dotychczas nie wygenerował takiego zasięgu.
Wzrost liczby informacji efektem debat
To oznacza, że statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł mieć styczność z informacjami o Trzaskowskim 32 razy, co stanowi dwukrotny wzrost względem poprzedniego tygodnia, kiedy liczba ta wynosiła 14.
Czytaj też: W poniedziałek debata prezydencka "Super Expressu". Bez pytań od dziennikarzy
Jeszcze większy wzrost, bo trzykrotny, zaliczyły informacje o Karolu Nawrockim (840 mln kontaktów) i kandydacie Trzeciej Drogi Szymonie Hołowni (692 mln kontaktów). Przed tygodniem było to odpowiednio 298 mln oraz 240 mln kontaktów.
Większy zasięg niż przed tygodniem miał również Sławomir Mentzen, ale wzrost w kontekście jego osoby nie był aż tak duży. Informacje na jego temat wygenerowały 600 mln kontaktów wobec 435 mln kontaktów w poprzednim tygodniu.

Rafał Trzaskowski, Karol Nawrocki i Szymon Hołownia uzyskali w drugim tygodniu kwietnia rekordowe zasięgi (screen: Imm.pl)
Autorzy raportu zauważają, że wzrost liczby informacji na temat Rafała Trzaskowskiego, Karol Nawrockiego i Szymona Hołowni można tłumaczyć dwoma debatami prezydenckimi, które odbyły się 11 kwietnia: najpierw prowadzoną przez Telewizję Republika, wPolsce24 i Trwam, a następnie – przez TVP, TVN i Polsat.
Dominujące frazy wobec kandydatów
Najczęściej padającymi słowami w odniesieniu do Rafała Trzaskowskiego były "telekomunikacja miejska" – przejęzyczenie, które padło podczas telewizyjnej debaty trzech głównych nadawców. Wypowiedź została podchwycona przez jego przeciwników politycznych, w szyderczym tonie, a także pojawiła się w wielu memach.
Czytaj też: Eksperci o debacie TVP, Polsatu i TVN. "To nie była debata godna wzorca demokracji"
W przypadku Karola Nawrockiego najczęstszym sformułowaniem była "tęczowa flaga", którą kandydat wspierany przez PiS wręczył Rafałowi Trzaskowskiemu w trakcie debaty.
W odniesieniu do Szymona Hołowni dominowały dwie frazy – "nielegalny migrant" oraz "nieprawdziwa informacja", co jest nawiązaniem do sądowego sporu w trybie wyborczym marszałka Sejmu ze Sławomirem Mentzenem.
W mediach społecznościowych nieznacznie większy zasięg wygenerowały informacje dotyczące Rafała Trzaskowskiego (298 mln kontaktów) niż Sławomira Mentzena (293 mln kontaktów). Kandydat Konfederacji był jedynym, na temat którego informacje w mediach społecznościowych miały większy zasięg niż w telewizji.
W kategorii sumy wyświetleń wpisów w kanałach własnych mediów społecznościowych pozycję lidera utrzymał Sławomir Mentzen (24,9 mln wyświetleń), drugie zajął Rafał Trzaskowski (8,2 mln wyświetleń), a trzecie kandydatka Lewicy Magdalena Biejat (5,5 mln wyświetleń). Poza podium znaleźli się kolejno: kandydat partii Razem Adrian Zandberg (ponad 5,5 mln wyświetleń), Szymon Hołownia (3,3 mln) i Karol Nawrocki (2,1 mln).
Czytaj też: Sejmowa komisja zakończyła zbieranie dowodów w sprawie postawienia Świrskiego przed Trybunałem Stanu
(JF, 27.04.2025)
