WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Luty 13, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Sakiewicz reaguje na żądania TVP dot. skopiowania "Jedziemy" Rachonia. "Próba wyłudzenia"

TVP stoi na stanowisku, że ma prawa autorskie do programu "Jedziemy" Michała Rachonia (screen: YouTube/TV Republika)

Likwidator Telewizji Polskiej Daniel Gorgosz wezwał prezesa Telewizji Republika Tomasza Sakiewicza do zapłaty miliona złotych za naruszenie autorskich praw majątkowych do programu „Jedziemy”. – Przeniesienie stworzonego w TVP programu to kradzież własności intelektualnej. Dochodzenie szkód należy do obowiązków likwidatora TVP – zauważa dr Marcin Wojewódka z kancelarii Wojewódka i Wspólnicy. Sakiewicz komentuje: – Mamy do czynienia z próbą wyłudzenia pieniędzy od prywatnej firmy.

Jak poinformowało Centrum Informacji TVP, Daniel Gorgosz w przesłanym do Tomasza Sakiewicza wezwaniu przedprocesowym domaga się zaprzestania realizacji, emisji i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie, emitowanej obecnie na antenie Telewizji Republika audycji „Jedziemy. Michał Rachoń” oraz natychmiastowego usunięcia zarówno jej fragmentów, jak i pełnych odcinków z serwisu YouTube oraz platform Facebook i X/Twitter, a także do zaprzestania wykorzystywania logotypu (znaku słowno-graficznego) produkowanego i rozpowszechnianego przez Telewizję Polską programu "Jedziemy".

TVP ma duże szanse na uzyskanie zapłaty

Likwidator Telewizji Polskiej SA wezwał także Tomasza Sakiewicza do "zapłaty na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 100 tys. zł w ramach zadośćuczynienia za dokonanie względem Telewizji Polskiej SA czynu nieuczciwej konkurencji, a także do pięciokrotnego opublikowania na antenie TV Republika, w porze nadawania programu »Jedziemy. Michał Rachoń«, przeprosin w formie czterdziestosekundowego komunikatu".

Czytaj też: Rozmowy po serwisie „Dzisiaj" TV Republika mają średnio 561 tys. widzów. Kamiński i Wąsik hitem

W ocenie mec. Jacka Wojtasia, prawnika Izby Wydawców Prasy, przeniesienie programu z TVP do Telewizja Republika łamie art. 12 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który brzmi: „Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron”.

– Ze wstępnego oglądu można wnioskować, że TVP ma prawa autorskie do programu „Jedziemy” i bardzo duże szanse na uzyskanie zapłaty z tego tytułu – mówi Jacek Wojtaś.

Sakiewicz: "Sprawę przekażemy prokuraturze"

– To wezwanie przedsądowe, a więc gra wstępna – komentuje z kolei dr Marcin Wojewódka, prawnik.

Czytaj też: Oglądalność programu "Miłosz Kłeczek zaprasza" w TV Republika. Średnio dobrze

– Jeśli TVP zdecyduje się na drogę sądową, sprawa może trwać wiele miesięcy. Trudno przewidzieć ruch Telewizji Republika. O ile wiem, z większości umów z pracownikami TVP wynikało, że to telewizji, nie im, przysługiwały prawa autorskie do emitowanych na antenie programów. W tej sytuacji likwidator nie tylko mógł, ale był zmuszony do żądania zapłaty i zadośćuczynienia. W przeciwnym razie mógłby narazić się na zarzut braku dbałości o interes finansowy spółki. Natomiast przeciąganie sprawy przez Telewizję Republika może oznaczać dla niej podwyższenie kwot ewentualnej zapłaty na rzecz TVP – pointuje Marcin Wojewódka.

Tomasz Sakiewicz późnym wieczorem wydał oświadczenie. Zauważa, że skontaktował się z władzami TVP – ma zapewne na myśli władze z Michałem Adamczykiem na czele, nie uznaje bowiem zmian w TVP i zwierzchnictwa Daniela Gorgosza: "W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi informacjami o rzekomym żądaniu władz TVP wypłaty miliona złotych przez Telewizję Republika, zarząd TV Republika po rozmowie z władzami TVP informuje, że takie pismo nie zostało od władz TVP do nas wysłane ani zarząd TVP nie ma takich roszczeń. Mamy więc najprawdopodobniej do czynienia z próbą wyłudzenia pieniędzy od prywatnej firmy. Sprawę przekażemy prokuraturze".

Czytaj też: Powody odejścia Marka Balawajdera z RMF FM po 27 latach. "Próba ucieczki od kryzysu"

(JF, 13.02.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.