Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 02, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP w serwisie stworzonym dla młodych utopiła miliony złotych. "Konieczny audyt"

Dalsze decyzje dotyczące projektu SwipeTo powinien poprzedzić audyt (screen: Swipeto.pl)

Lifestylowy projekt internetowy SwipeTo adresowany do generacji Z, na który Telewizja Polska wydała ponad 21,6 mln zł, jest całkowitą klapą.

W ocenie Najwyższej Izby Kontroli wydatki na SwipeTo od października 2022 roku do maja 2023 wyniosły 21,6 mln zł. Tymczasem SwipeTo odwiedza zaledwie kilkadziesiąt tysięcy użytkowników – dla porównania konkurencyjne Noizz.pl czy Vibez.pl mają ponad 3 mln. Na Facebooku profil SwipeTo ma 860 obserwujących. Według kontrolerów NIK utworzenie przez TVP serwisu i aplikacji dla młodych osób jest przykładem niegospodarności.

TVP sięgnęła po zły instrument

Serwis ruszył w październiku 2022 roku. Miał trafić do wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z oraz "wyjść poza ciasne ramy centrów wielkich miast". "Wierzymy, że młodzi ludzie żyjący na prowincji przeżywają te same rozterki, problemy, radości i pasje, co ich rówieśnicy z Warszawy, Krakowa, Poznania czy Katowic" – napisano w informacji prasowej TVP.

Czytaj też: Propagandyści z Instytutu Ossendowskiego nabrali wody w usta na temat dalszej działalności

W redakcji SwipeTo.pl zatrudniono 30 osób. Według danych cennikowych tylko wartość kampanii outdoorowej promującej serwis w pierwszym miesiącu jego działalności była warta 2,71 mln zł.

TVP w ocenie Anny Gołębickiej (ekonomistki, ekspertki komunikacji i zarządzania), chcąc dotrzeć do generacji Z, sięgnęła po niewłaściwy instrument. – Telewizja Polska przyjęła założenie, że do wychowanego w świecie cyfrowym pokolenia można dotrzeć w formule portalu internetowego. To tak, jakby po wynalezieniu silnika spalinowego wprowadzić w życie projekt ulepszonego dyliżansu zamiast zastanowić się nad uruchomieniem produkcji samochodów – mówi Anna Gołębicka.

– Tę generację tworzą osoby wychowane w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. Dla nich atrakcyjne media to takie, które mogą współtworzyć, budować więzi. Władze telewizji poprawnie nie sprofilowały i nie zdefiniowały oczekiwań grupy, do której SwipeTo był przeznaczony. Świadczy o tym np. decyzja o reklamowaniu serwisu w outdoorze. Założenie, że z tą formą można dotrzeć do osób zaliczanych do pokolenia Z, jest wręcz karygodne – dodaje Gołębicka.

SwipeTo jest nierentowne

Juliusz Braun, były prezes TVP, zauważa, że Telewizja Polska w ostatnich latach realizowała za dużo nowych projektów. – To rozpączkowanie pochłania olbrzymie kwoty. Można powiedzieć, że przeszło 21 mln zł utopionych w SwipeTo to niewiele w relacji do liczonego w miliardach budżetu TVP, ale za tę kwotę można było wyprodukować dużo contentu zgodnego z misją telewizji publicznej – komentuje Braun.

Czytaj też: Szefowie Meta, X, TikToka, Snapa i Discorda staną przed Senatem USA w sprawie wykorzystywania dzieci

W jego ocenie – mimo całkowitego fiaska projektu SwipeTo – nowe władze TVP nie powinny podejmować pochopnie decyzji o jego dalszych losach. – Powinniśmy wyciągać wnioski z błędów, nawet tych najbardziej rażących – mówi Juliusz Braun.

Anna Gołębicka podkreśla, że nowe władze TVP decyzje dotyczące SwipeTo powinny poprzedzić audytem. – Ponad wszelką wątpliwość projekt jest nierentowny. Decyzja o jego kontynuowaniu po gruntownej przebudowie, np. rezygnacji z serwisu internetowego na rzecz budowy kanałów na YouTube rodzi ryzyko wejścia w tzw. efekt utopionych kosztów, nazywanych efektem Concorde'a. Solidny audyt powinien wykazać, czy i co jest w tym projekcie wartościowe. Może okazać się, że telewizja zainwestowała w wartościowe oprogramowanie. W takiej sytuacji dobrym posunięciem byłoby wystawienie serwisu na sprzedaż w całości lub sprzedaż poszczególnych jego składników – zaznacza ekspertka.

Czytaj też: Elon Musk przeklina reklamodawców, którzy odeszli z platformy X. "Idźcie się pier....ć"

(JF, 02.12.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.