Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Maj 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Prokuratura zamilkła po zawiadomieniu wydawcy tygodnika "NIE" o łamaniu wolności prasy

PKN Orlen wstrzymał dystrybucję tylko jednego wydania "NIE", ale Poczta Polska do tej pory nie przywróciła tygodnika do sprzedaży (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)

Ponad miesiąc po tym, jak wydawca tygodnika "NIE", spółka Urma, zawiadomiła prokuraturę o łamaniu wolności prasy przez PKN Orlen i Pocztę Polską, prokuratura nawet nie odpowiada, co zrobiła w tej sprawie.

Spółka Urma złożyła w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Śródmieście dwa zawiadomienia, datowane na 14 kwietnia. Dotyczą one łamania zasad wolności prasy i tłumienia krytyki prasowej przez państwowe spółki Poczta Polska i PKN Orlen.

Poczta Polska nie przywróciła "NIE" do sprzedaży

Obie firmy odmówiły dystrybucji numeru 10 "NIE" z 10 marca, bo nie spodobała im się okładka, na której przedstawiono wizerunek Jana Pawła II opartego o pastorał z wmontowaną, zamiast postaci Chrystusa, nagą lalką. Miał to być komentarz do sporu dotyczącego roli Karola Wojtyły w tuszowaniu przypadków pedofilii w Kościele katolickim.

Czytaj też: Nie będzie bojkotu festiwalu w Opolu. "Impreza straciła na znaczeniu, nawet bojkot nie ma sensu"

W przypadku Poczty Polskiej chodzi o wycofanie "NIE" ze sprzedaży w jej placówkach, również w formie prenumeraty. PKN Orlen wycofał natomiast tygodnik ze stacji benzynowych i należących do koncernu kiosków Ruchu. Obie firmy wstrzymały dystrybucję "NIE" arbitralnymi decyzjami, z pominięciem jakiejkolwiek drogi administracyjnej czy sądowej.

– Orlen wstrzymał dystrybucję tylko jednego naszego wydania, tego z 10 marca. Natomiast Poczta Polska do tej pory nie przywróciła naszego tygodnika do sprzedaży – tłumaczy Marta Miecińska, prezeska wydawnictwa Urma, które oprócz złożenia zawiadomień zamierza też na gruncie prawa cywilnego pozywać o rekompensatę strat poniesionych przez wydawcę.

Prokuratura milczy

Poczta Polska oficjalnie nie przyznaje, że wycofanie "NIE" ze sprzedaży to kara za okładkę z Janem Pawłem II. Biuro prasowe spółki, odpowiadając na nasze pytania, tłumaczy, że decyzja została podjęta "z uwagi na kalkulacje i ryzyka biznesowe".

Czytaj też: Sąd nie utajnił procesu matki zastępczej z Ukrainy. Zaapelowali o to wspólnie dziennikarze

Sprawa ma jednak wymiar polityczny i ideologiczny, dlatego prokuratura podległa Zbigniewowi Ziobrze, prokuratorowi generalnemu, może nie być skora do zajmowania się tym tematem – jako winne łamania wolności słowa wskazane w końcu zostały państwowe firmy. Rzeczniczka warszawskiej prokuratury Aleksandra Skrzyniarz, pomimo ponawianych próśb, nie odpowiedziała nam, czy i ewentualnie jakie czynności prokuratura podjęła w tej sprawie.

– My też nie otrzymaliśmy od prokuratury żadnych informacji. Będziemy się jeszcze zastanawiali, co z tą sprawą robić dalej – mówi Marta Miecińska.

Czytaj też: "Nasz nowy dom" Polsatu nieznacznie zyskał widzów. Z programem pożegnała się Katarzyna Dowbor

(MAK, 22.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.