Główne polskie dzienniki nie zdążyły  |  Wypłaty honorariów za "Reset"  |  Agencja 5BONSAI wygrała przetarg  |  Marketing wspierający LGBT i równość wciąż kontrowersyjny  |  Multimedia Polska zmienia model biznesowy  |  Yieldbird Agory na minusie  |  Spółka Inbornmedia  |  Cennik TVN na sierpień  |  Jaki program będzie nadawany w paśmie "Milionerów"?  |  MTV nie rezygnuje  |  Wydawca "Nowej Trybuny Opolskiej"  |  Program w TVN Siedem od końca sierpnia  |  Kampania dla Mlekpolu  |  Pięć agencji w przetargu  |  Rzecznik prasowy GIS  |  Sto pytań do Disneya i Reliance w sprawie ich fuzji  |  Hunter Biden wycofuje pozew przeciwko Fox News  |  Dziennikarka Radia Wolna Europa skazana w Rosji na sześć i pół roku więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Główne polskie dzienniki nie zdążyły  |  Wypłaty honorariów za "Reset"  |  Agencja 5BONSAI wygrała przetarg  |  Marketing wspierający LGBT i równość wciąż kontrowersyjny  |  Multimedia Polska zmienia model biznesowy  |  Yieldbird Agory na minusie  |  Spółka Inbornmedia  |  Cennik TVN na sierpień  |  Jaki program będzie nadawany w paśmie "Milionerów"?  |  MTV nie rezygnuje  |  Wydawca "Nowej Trybuny Opolskiej"  |  Program w TVN Siedem od końca sierpnia  |  Kampania dla Mlekpolu  |  Pięć agencji w przetargu  |  Rzecznik prasowy GIS  |  Sto pytań do Disneya i Reliance w sprawie ich fuzji  |  Hunter Biden wycofuje pozew przeciwko Fox News  |  Dziennikarka Radia Wolna Europa skazana w Rosji na sześć i pół roku więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Główne polskie dzienniki nie zdążyły  |  Wypłaty honorariów za "Reset"  |  Agencja 5BONSAI wygrała przetarg  |  Marketing wspierający LGBT i równość wciąż kontrowersyjny  |  Multimedia Polska zmienia model biznesowy  |  Yieldbird Agory na minusie  |  Spółka Inbornmedia  |  Cennik TVN na sierpień  |  Jaki program będzie nadawany w paśmie "Milionerów"?  |  MTV nie rezygnuje  |  Wydawca "Nowej Trybuny Opolskiej"  |  Program w TVN Siedem od końca sierpnia  |  Kampania dla Mlekpolu  |  Pięć agencji w przetargu  |  Rzecznik prasowy GIS  |  Sto pytań do Disneya i Reliance w sprawie ich fuzji  |  Hunter Biden wycofuje pozew przeciwko Fox News  |  Dziennikarka Radia Wolna Europa skazana w Rosji na sześć i pół roku więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Lipiec 19, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Białoruskie KGB w mieszkaniach dziennikarzy i redakcjach

Przeszukano mieszkania 16 współpracowników Biełsat TV (screen: YouTube/БЕЛСАТ NEWS)

Białoruskie KGB i milicja przeszukały mieszkania kolejnych dziennikarzy oraz siedziby kilku redakcji. Kilka osób zatrzymano.

W piątek 16 lipca rewizje odbyły się w mieszkaniach 16 współpracowników telewizji Biełsat. Części z nich zarekwirowano sprzęt elektroniczny. Funkcjonariusze wkroczyli też do siedziby finansowanego przez Stany Zjednoczone Radia Swaboda. Przeszukania odbyły się także w redakcjach mediów regionalnych (Brestskaja Gazieta, Intex-Press, Orsha.eu, Media-Polesie) i portalu Nasza Niwa.

Zatrzymano analityka Ihara Iljasza i Hannę Halotę (pod pretekstem udziału w zamieszkach). Jako świadków przesłuchano freelancera Alesia Kajrysa oraz działacza i dziennikarza Pawła Mażejkę, którego po przesłuchaniu zwolniono.

Proreżimowe kanały informacyjne publikują zdjęcia z przeszukań, w tym przedmioty z biało-czerwono-białą symboliką. Zatrzymania są częścią "szeroko zakrojonej operacji przeciwko ludziom o radykalnych poglądach" zapowiedzianej przez KGB na początku lipca.

– Najpierw władze zniszczyły media zarejestrowane w Białorusi, np. TUT.BY czy Naszą Niwę, a teraz się zabrali za media nadające z zagranicy. Biełsat nadaje z Polski, Radio Swaboda z Czech. Nie mogą nam tego uniemożliwić, więc chcą utrudnić, pozostawiając nas bez sieci korespondentów – mówi zastępca dyrektora Biełsat TV Alaksiej Dzikawicki i dodaje – W naszej redakcji każdy ma prawo wybrać, czy wyjedzie z Białorusi. Tym, którzy się na to zdecydują, będziemy pomagać, żeby mogli dostać pracę lub zapomogę – podkreśla Dzikawicki i zauważa, że przesłuchania w charakterze świadków nie są przeprowadzane na potrzeby śledztwa, a żeby zastraszyć dziennikarzy.

– Praca dziennikarzy zmienia się w pracę partyzancką. Trzeba cały czas uważać, chować sprzęt, nie być w domu od 6 rano do 23 wieczorem, chodzić z wyłączonym telefonem. Reżim, który był "autorytaryzmem o tendencjach totalitarnych", na naszych oczach zmienił się w prawdziwy totalitaryzm – komentuje w rozmowie z "Presserwisem" Aliaksei Shota, redaktor naczelny i wydawca Hrodna.life. 

Shota dodaje, że dwoje dziennikarzy Hrodna.life jest za granicą, bo nie czuli się w kraju bezpiecznie. – Taktyka wypychania za granicę jest wykorzystywana przez reżim od lat. Wcześniej wypychano polityków, a teraz dziennikarzy. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że Ex-press.by z Borysowa wyjechało całą redakcją za granicę – mówi Shota, któremu skonfiskowano sprzęt po zatrzymaniu pod koniec maja. Dziennikarz musiał też zapłacić grzywnę w związku z działalnością określoną przez władze jako ekstremistyczna. 

(BKS, 19.07.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.