TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 21, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Fuzja WarnerMedia i Discovery wpłynie na polski rynek

- Nie ulega wątpliwości, że w rezultacie fuzji WarnerMedia z Discovery zmienią się również rynkowe realia w Polsce - uważa Marek Sowa (fot. Piotr Molecki/East News)

Należąca do giganta telekomunikacyjnego AT&T firma WarnerMedia i Discovery, właściciel TVN, stworzą nowy koncern medialny. Eksperci uważają, że fuzja będzie mieć wpływ na polski rynek.

Fuzję ogłoszono w poniedziałek. Połączenie firm ma pozwolić skuteczniej walczyć z innymi gigantami medialnymi, takimi jak Netflix czy Disney. Zatwierdzenie transakcji spodziewane jest w pierwszej połowie 2022 roku.

AT&T wydzieli WarnerMedia i otrzyma 43 mld dolarów. Akcjonariusze AT&T mają mieć 71 proc. udziałów w nowym koncernie, a Discovery - 29 proc.

- Raptem trzy lata po przejęciu Time Warner przez telekomunikacyjnego giganta AT&T za 85 mld dolarów zarząd AT&T ewidentnie uznał, że strategia łączenia aktywów mediowych i telekomunikacyjnych w ramach jednej grupy niekoniecznie jest strategią optymalną - komentuje Marek Sowa, ekspert rynku mediów.

TVN nie na sprzedaż

Jak podał Tvn24.pl, nowy koncern nie planuje sprzedaży żadnego ze swoich aktywów, w tym TVN. Sam TVN nie odnosi się do ogłoszonej fuzji. - Nie komentujemy - ucina Katarzyna Issat, szefowa ds. komunikacji korporacyjnej w TVN.

- Razem z Warnerem, HBO, studiem filmowym do grupy Discovery dołączają kompetencje z zakresu tworzenia treści fabularnych. Warner to silny gracz w tym obszarze - mówi Izabella Wiley, dyrektor generalna A+E Networks na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią. - TVN ma duży dorobek na polskim rynku i dzięki temu, że tworzy lokalne treści, może zapewnić przewagę konkurencyjną w rywalizacji z Netfliksem czy Disneyem w Polsce - dodaje. Jej zdaniem skorzystać może również TVN 24. - W przypadku TVN 24 synergia z CNN wydawałaby się oczywista - uważa.

- Nie ulega wątpliwości, że w rezultacie fuzji WarnerMedia z Discovery zmienią się również rynkowe realia w Polsce - uważa Marek Sowa. - Można przyjąć, że HBO Max, Discovery+ i Player będą raczej współpracować niż konkurować, być może dojdzie też do połączenia niektórych platform streamingowych, przy zachowaniu silnych, odrębnych brandów programingowych. Dostęp między innymi do bogatych bibliotek programowych WarnerMedia oraz do globalnych możliwości CNN w sposób oczywisty wzmocni Discovery TVN w Polsce - tłumaczy Sowa.

Menedżer jednego z nadawców telewizyjnych wskazuje, że dla pracowników TVN to będzie oznaczać kolejne zmiany. - TVN od kilku lat jest niemal w ciągłym procesie zmian właścicielskich i - co za tym idzie - strukturalnych. Pracownicy są pod nieustanną presją, to wpływa na jakość i stabilność pracy. Nie wiadomo, jak wyglądać będzie struktura po transakcji, które stanowiska zostaną utrzymane - opowiada nasz rozmówca. W 2015 roku TVN został przejęty przez Scripps Networks Interacitve, w marcu 2018 roku firmę tę kupiło Discovery.

- Oczywiście tego typu fuzja może oznaczać szukanie synergii, czyli zazwyczaj optymalizację kosztów i likwidację dublujących się funkcji, jednak WarnerMedia nie ma rozbudowanej struktury w Polsce - mówi Izabella Wiley z A+E Networks.

Fuzja to odpowiedź na słabszą kondycję rynku  

Prezesem nowego globalnego koncernu ma zostać szef Discovery - David Zaslav. Do WarnerMedia należą m.in. HBO, CNN, Cartoon Network, wytwórnia Warner Bros i platforma streamingowa HBO Max, a do Discovery - Discovery, Discovery+, Eurosport, HGTV i TVN.

Połączona firma w 2023 roku ma osiągnąć 52 mld dol. przychodów i 14 mld dolarów skorygowanego wyniku EBITDA. Według "Financial Times" jej wartość szacowana jest na 150 mld dolarów.

Zdaniem Andrzeja Matuszyńskiego, byłego prezes Eurozetu i członka zarządu Cyfrowego Polsatu, planowana fuzja to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku. - Kondycja mediów jest coraz słabsza, spada rentowność biznesów mediowych. Mają niepewną przyszłość związaną z rozwojem internetu, platform streamingowych, niezależnych dostawców treści - wskazuje Matuszyński.

- Nowy właściciel to być może nowe rozdania personalne, być może nowe strategie biznesowe i być może nowe decyzje związane z polskim rynkiem, który jest oceniany głównie przez inwestorów zagranicznych jako rynek ryzykowny ze względu na niepewność polityczną - uważa Andrzej Matuszyński.

"Warner Media plus Discovery to już absolutna potęga. Za wysokie progi na Obajtków nogi" - na Twitterze skomentował Tomasz Lis, redaktor naczelny "Newsweeka". W połowie listopada 2020 roku Roman Giertych, pełnomocnik miliardera Leszka Czarneckiego, ujawnił, że Czarneckiemu złożono propozycję wzięcia udziału w zakupie TVN 24 przez spółki Skarbu Państwa.

(KOZ, BAE, 21.05.2021)

Pozostałe tematy weekendowe

Prezes Przybek to kolejny etap orbanizacji Polska Press
Rząd planuje ujednolicenie akredytacji dziennikarzy
Wielki powrót kin
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.